Ders Öğretim Planı
TASAVVUF TARİHİ METİNLERİ
1 |
Dersin Adı: |
TASAVVUF TARİHİ METİNLERİ |
2 |
Dersin Kodu: |
İLA4261 |
3 |
Dersin Türü: |
Seçmeli |
4 |
Dersin Seviyesi: |
Lisans |
5 |
Dersin Verildiği Yıl: |
4 |
6 |
Dersin Verildiği Yarıyıl: |
7 |
7 |
Dersin AKTS Kredisi: |
9 |
8 |
Teorik Ders Saati (saat/hafta): |
2 |
9 |
Uygulama Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
10 |
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
11 |
Dersin Önkoşulu |
- |
12 |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
13 |
Dersin Dili: |
Türkçe |
14 |
Dersin Veriliş Şekli |
Yüz yüze |
15 |
Dersin Koordinatörü: |
Prof. Dr. SALİH ÇİFT |
16 |
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
- |
17 |
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
sacift@uludag.edu.tr |
18 |
Dersin Web Adresi: |
|
19 |
Dersin Amacı |
Tasavvufî düşüncenin temel kaynaklarını asıl dillerinden okuma ve doğru anlama becerisini kazandırma. |
20 |
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
Bu tür dersler, dinî ilimler alanında çalışan kimselerin temel araçlarından biri olan Arapçayı ileri düzeyde öğrenmesine katkı sağlar. |
21 |
Ders Öğrenme Kazanımları |
1 |
Temel tasavvuf klasiklerini orijinal halleriyle tanıma.;
|
2 |
Tasavvuf klasiklerinin dil özelliklerini kavrama.;
|
3 |
Tasavvuf metinlerinde ortaya konan sufi anlayışın süreç içerisindeki dönüşümünü metinler yoluyla irdeleme.;
|
4 |
Tasavvufî metinleri doğru analiz etme melekesi kazanma.;
|
5 |
Klasik tasavvuf metinleriyle Türkçe tasavvuf metinlerindeki muhtevayı karşılaştırma.;
|
|
Hafta |
Teori |
Uygulama |
1 |
Muhasibî/Nefs anlayışı. |
|
2 |
Tüsterî/İlk işârî yorumlar |
|
3 |
Tirmizî/ Velayet kavramı |
|
4 |
Kelabâzî/Tevbe bahsi |
|
5 |
Serrâc/Tasavvuf ilmi |
|
6 |
Ebû Tâlib Mekkî/Kalp |
|
7 |
Kuşeyrî/ Sufi Biyografileri |
|
8 |
Hucvirî/Biyografiler |
|
9 |
Gazzâlî/Tasavvuf bahsi |
|
10 |
İbnü’l-Cevzî/Sûfî sözlerinin analizi |
|
11 |
İbn Teymiyye/ Eleştirel yorumlar |
|
12 |
Bursevî/Yeni tefsirler |
|
13 |
Afîfî/Tasavvuf tarihi üzerine |
|
14 |
A.Mahmud/Sufî akımlar üzerine |
|
23 |
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. El-Muhâsibî, Hâris b. Esed, Risâletü’l-müsterşidîn (thk. Abdülfettâh Ebû Gudde), Kahire 1983. 2. Abdülkerîm el-Kuşeyrî, er-Risâletü’l-Kuşeyriyye (thk. Enes Muhammed Adnan eş-Şerfâvî), Cidde 2017. 3. Gazzâlî, Ebû Hâmid, İhyâu ulûmi’d-dîn (thk. Ali 4. Muhammed Mustafa-Saîd el-Mehâsinî), Dımeşk 2010. 4. Hakîm et-Tirmizî, Hatmu'l-evliya (thk. Osman Yahya), Dımaşk 1965. 5. Ebû Abdurrahman es-Sülemî, Tabakâtü’s-sûfiyye, Kahire 1969. 6. Abdülkâdir Mahmûd, el-Felsefetü’s-sûfiyye fi’l-İslâm, Kahire 1967. |
24 |
Değerlendirme |
|
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYISI |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
Yıl sonu Sınavı |
1 |
60 |
Toplam |
2 |
100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı |
40 |
Finalin BAşarıya Oranı |
60 |
Toplam |
100 |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları |
Yazılı Sınav |
Açıklama |
|
25 |
|
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi [Saat] |
Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler |
14 |
2 |
28 |
Uygulamalı Dersler |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
13 |
182 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Projeler |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışmaları |
0 |
0 |
0 |
Arasınavlar |
1 |
30 |
30 |
Diğer |
0 |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları |
1 |
30 |
30 |
Toplam İş Yükü |
|
|
270 |
Toplam İş Yükü / 30 saat |
|
|
9 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
9 |
26 |
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU |
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
PY9
|
PY10
|
PY11
|
PY12
|
OK1
|
0
|
5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
OK2
|
4
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
OK3
|
0
|
0
|
3
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
OK4
|
0
|
0
|
0
|
4
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
OK5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları |
PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: |
1 Çok Düşük |
2 Düşük |
3 Orta |
4 Yüksek |
5 Çok Yüksek |