Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
İSLAM BİLİM TARİHİ ve FELSEFESİ
1 Dersin Adı: İSLAM BİLİM TARİHİ ve FELSEFESİ
2 Dersin Kodu: İLA3311
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 8
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Mehmet Birgül
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: E-posta: yasaraydinli@hotmail.com
Tel.: (0224) 2431066 - 60312
Adres: Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Öğrenciye, müslümanların düşünce dünyasına, felsefeye, bilime ve dini bilimlere katkılarını öğretmek ve bu amaçla ortaya konulmuş olan başarıları tanıtmaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Öğrenci bilimin tanımı başta olmak üzere, bilim tarihi hakkında bilgi sahibi olur.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Bu derste öğrenci, İslam’daki ilim kavramını tanımlar.;;
2 İslam kültürünün klasik felsefi literatürü ve İslam filozofların felsefe ve diğer sahalardaki çalışmaları hakkında değerlendirme yapabilir.;;
3 İslam felsefesinin sistemli bir yapıya nasıl kavuştuğunu; mantık, fizik, metafizik ve siyaset boyutlarının teşekkül sürecini analiz edebilir.;;
4 İslam dünyasında felsefî düşünüşün duraklaması hakkındaki değerlendirmeleri eleştirme ve yorumlar.;;
5 İslam felsefesinin tarihini, kavramlarını, yöntemini, temsilcilerini ve eski uygarlıklarla münasebetini değerlendirebilir.;;
6 Din-bilim ilişkisi hakkında değerlendirme yapar.;;
7 Din-bilim ilişkisi hakkında değerlendirme yapar.;;
8 Müslüman bilim adamlarının tabiat bilimlerine katkılarını tartışır.;;
9 Modern dönemde teknolojide görülen gelişmelerin temellerini oluşturan buluşlarda Müslümanların rolünü tartışır.;;
10 İslam dünyasında bilime verilen değerin nasıl olması gerektiği hakkında yorum yapar.;;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Bilim kavramı ve bilimsel yöntem
2 Bilim kavramı ve bilimsel yöntem Kuran ve hadislerde ilim kavramı
3 Yunan düşüncesinde bilim ve İslam dünyasına girişi
4 Klasik İslam düşüncesinde bilim Tasavvuru
5 Harezmi, İbnü’l-Heysem ve Biruni
6 Farabi, Razi
7 İbn Sina
8 Gazali ve bilimsel nedenselliğin reddi
9 Semerkant okulu ve Uluğ Bey
10 Selçuklu dönemi bilim hayatı
11 Osmanlılarda bilim
12 Katip Çelebi
13 Tanzimattan Cumhuriyete Osmanlı’da bilim ve din-bilim ilişkisi
14 İslam biliminin çağdaş görünümü
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, İstanbul 1987 M.M.Şerif, İslam Düşüncesi Tarihi, Çeviri ed.Mustafa Armağan, İstanbul 1994 Dimitri Gutas, Yunanca Düşünce Arapça Kültür, İstanbul 2009 M. Abid el-Cabiri, Arap-İslam Kültürünün Akıl Yapısı, Kitabevi, 1999. M. Abid el-Cabiri, Felsefi Mirasımız ve Biz, Kitabevi, İst. 2000. İlhan Kutluer, Akıl ve İtikad, İz Yay., İst. 1996. M. Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Sarkaç Yay., 2010.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Bir ara sınav ve final yapılacaktır.
Açıklama 7 hafta ders işlendikten sonra vize sınavı ve dönem sonunda da tüm dersleri içeren final sınavı klasik sistemde yapılacaktır.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 11 154
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 25 25
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 35 35
Toplam İş Yükü 242
Toplam İş Yükü / 30 saat 8,07
Dersin AKTS Kredisi 8
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 3 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 2 0 3 0 0 0 0 4 0
OK4 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 2 0
OK10 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr