1 | Dersin Adı: | İSLAM BİLİM TARİHİ ve FELSEFESİ |
2 | Dersin Kodu: | İLA3311 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 5 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Mehmet Birgül |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
E-posta: yasaraydinli@hotmail.com Tel.: (0224) 2431066 - 60312 Adres: Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Öğrenciye, müslümanların düşünce dünyasına, felsefeye, bilime ve dini bilimlere katkılarını öğretmek ve bu amaçla ortaya konulmuş olan başarıları tanıtmaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Öğrenci bilimin tanımı başta olmak üzere, bilim tarihi hakkında bilgi sahibi olur. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Bilim kavramı ve bilimsel yöntem | |
2 | Bilim kavramı ve bilimsel yöntem Kuran ve hadislerde ilim kavramı | |
3 | Yunan düşüncesinde bilim ve İslam dünyasına girişi | |
4 | Klasik İslam düşüncesinde bilim Tasavvuru | |
5 | Harezmi, İbnü’l-Heysem ve Biruni | |
6 | Farabi, Razi | |
7 | İbn Sina | |
8 | Gazali ve bilimsel nedenselliğin reddi | |
9 | Semerkant okulu ve Uluğ Bey | |
10 | Selçuklu dönemi bilim hayatı | |
11 | Osmanlılarda bilim | |
12 | Katip Çelebi | |
13 | Tanzimattan Cumhuriyete Osmanlı’da bilim ve din-bilim ilişkisi | |
14 | İslam biliminin çağdaş görünümü |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: | Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, İstanbul 1987 M.M.Şerif, İslam Düşüncesi Tarihi, Çeviri ed.Mustafa Armağan, İstanbul 1994 Dimitri Gutas, Yunanca Düşünce Arapça Kültür, İstanbul 2009 M. Abid el-Cabiri, Arap-İslam Kültürünün Akıl Yapısı, Kitabevi, 1999. M. Abid el-Cabiri, Felsefi Mirasımız ve Biz, Kitabevi, İst. 2000. İlhan Kutluer, Akıl ve İtikad, İz Yay., İst. 1996. M. Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Sarkaç Yay., 2010. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Bir ara sınav ve final yapılacaktır. | |
Açıklama | 7 hafta ders işlendikten sonra vize sınavı ve dönem sonunda da tüm dersleri içeren final sınavı klasik sistemde yapılacaktır. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 11 | 154 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 25 | 25 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü | 242 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 8,07 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |