Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
İSLAM ÖNCESİ TÜRK TARİHİ ve KÜLTÜRÜ
1 Dersin Adı: İSLAM ÖNCESİ TÜRK TARİHİ ve KÜLTÜRÜ
2 Dersin Kodu: SOS1004
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ÖMER DÜZBAKAR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. Ömer DÜZBAKAR
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi A Blok
+90 (224) 2942250
oduzbakar@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Türk adının anlamı; Türklerin ana yurdu; Türkçe’nin doğuşu; İslam öncesi kurulan Türk devletlerinin tarihi; Orhun Anıtları ve bunların Türk tarihi, kültürü, dili ve inançları açısında önemi; bozkır yaşam tarzı karakteristikleri; genel olarak İslamiyet öncesi Türk toplumlarında sanat, ekonomi, inanç kültür ve uygarlık.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Türk adı, soyu, ana yurdu meslelerini açıklığa kavuşturarak siyasi tarihimizin sınırlarını zaman derinliği ve mekan genişliği ile aşan kültür tarihimizi, neolitik dönemden başlayarak M.Ö. III. binden Hun çağı sonuna kadar incelemek, bu devreye ait Orta Asya ve Güney Sibirya kurganlarındaki arkeolojik ve antropolojik verileri Tarih disiplini içerisinde değerlendirmektir.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Türklerin tarih sahnesine çıkışı; Türk adı, Türk soyu Türklerin anayurdu ve anayurttan göçler gibi temel tarihi olguları tahlil eder.;
2 İslam'ın kabulünden önce kurulan Türk devletlerinin kronolojik siyasi tarihi hakkında bilgi edinir.;
3 İslam öncesi Türk ve dünya tarihinde iz bırakan Türk hükümdarları, devlet adamları ve bilginleri tanır.;
4 Türklerin MÖ.ki asırlardan itibaren devlet kurma, vatan topraklarına sahip olma, bağımsızlık ve teşkilatlanma gibi konulardaki becerisini kavrar;
5 İslam öncesi dönemde Türklerin sahip olduğu dini inançları ve onların fert ve toplum hayatı üzerindeki etkilerini değerlendirir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 İslam öncesi Türk Tarihi ve Kültürü ile ilgili kaynakça, Türk adı, Türk soyu, Türklerin anayurdu ve anayurttan göçler
2 Anayurtta kurulan ilk uygarlıklar (Anau, Afanasyevo, Andronova, Karasuk, Tagar kültürleri)
3 Asya Hun İmparatorluğu (Mete Han) - Kavimler Göçü (Avrupa Hunları, Akhunlar)
4 I.ve II. Göktürkler Kağanlıkları (Bilge Kağan, Kültigin, Tonyukuk) - Orhun Abideleri
5 Uygurlar (Kansu Uygurları, Turfan Uygurları)
6 Orta Asya dışında kurulan Türk Devletleri (Kırgızlar, Sibirler, Avarlar, Macarlar, Karluklar, Oğuzlar)
7 Orta Asya dışında kurulan Türk Devletleri (Hazarlar, Bulgarlar, Türgişler, Peçenekler, Kumanlar)
8 İslam öncesi Türklerde Toplum Yapısı, Devlet Anlayışı
9 İslam öncesi Türklerde İstiklal, Ülke, Halk, Töre, Cihan hakimiyeti anlayışı
10 İslam öncesi Türklerde Devlet Meclisi, Hükümet, Hükümdar, Hatun, Aile, Yazı -Dil-Edebiyat
11 İslam öncesi Türklerde Ordu, Spor, Adliye, Bozkır Devletinin kuruluş özelliği
12 İslam öncesi Türklerde Din anlayışı
13 Destanlar ve Efsaneler
14 Sanat ve Müzik, Zaman Hesabı ve Takvim
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, İstanbul, 2020.
Grosset, R., Bozkır İmparatorluğu, (çev.) R. Üzmen, İstanbul, 1999.
Taşağıl, A., Gök-Türkler, Ankara, 1995.
Czeledy, K., Bozkır Kavimlerinin Doğudan Batıya Göçleri, çev: E. Çoban, İstanbul, 1998.
Ögel, B., Büyük Hun İmparatorluğu Tarihi, Ankara, 1981.
Ögel, B., Türk Kültürü’nün Gelişme Çağları, Ankara, 1988.
Ligeti, L., Bilinmeyen İç Asya, (çev.) S. Karatay, Ankara 1986. Orkun, H. N., Eski Türk Yazıtları, Ankara, 1994.
Ergin, M., Orhun Abideleri, İstanbul, 1980.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 20
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ara Sınav ve Dönem Sonu Sınavları test olarak yapılmaktadır.
Açıklama Sınavlarda yapılan testlerde sorular zor, orta düzey ve kolay olmak üzere sınıflandırılmaktadır. Öğrencilerin başarıları bağıl değerlendirmeye göre hesaplanmaktadır.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 1 4 4
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 2 2
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 4 4
Toplam İş Yükü 94
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,13
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 3 3 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 3 3 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 3 4 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 4 4 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr