| 1 | Dersin Adı: | TOPRAK GENESİSİ ve SINIFLANDIRILMASI |
| 2 | Dersin Kodu: | TPR4901-Z |
| 3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
| 4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
| 5 | Dersin Verildiği Yıl: | 4 |
| 6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 7 |
| 7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
| 8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
| 9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
| 10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
| 11 | Dersin Önkoşulu | yok |
| 12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
| 13 | Dersin Dili: | Türkçe |
| 14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| 15 | Dersin Koordinatörü: | Doç.Dr. ERTUĞRUL AKSOY |
| 16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | yok |
| 17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Uludağ Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Bölümü 16059 Görükle Kampüsü, Nilüfer/Bursa Tel: 0-224-2941534 E-posta: aksoy@uludag.edu.tr |
| 18 | Dersin Web Adresi: | |
| 19 | Dersin Amacı | Toprak oluşu ve toprak oluşturan faktörler, toprak karakteristikleri ve tanımlanması, toprakların fiziksel, kimyasal ve morfolojik özelliklerinin arazide tanımlanması, profil tanımlama kartlarının arazide doldurulması, toprak sınıflandırmasının temel prensipleri ve sınıflandırma sistemleri, toprakların sınıflandırılması konularında bilgi ve beceriler kazandırmak. |
| 20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
| 21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
| 22 | Dersin İçeriği |
| Hafta | Teori | Uygulama |
| 1 | -Giriş -Toprak Kavramında Temel Esaslar -Toprak Morfolojisi | -Toprak Etüd Haritalama ve Kartoğrafya Laboratuvarı tanıtımı. -Dönem içinde yapılacak arazi çalışmaları hakkında bilgi verilmesi. -Uygulama ekipmanlarının tanıtımı ve çalışma prensiplerinin anlatımı |
| 2 | -Toprak Bileşiminin Karakterize Edilmesi -Toprak Oluşunda Ayrışma | -Toprak oluşunda fiziksel, jeokimyasal, biyolojik ve pedokimyasal ayrışma ile minerallerin ayrışmaları ve ayrışma ürünleri ve toprağa yaptığı etkiler. |
| 3 | -Toprak Oluşturan Faktörler | -Aktif toprak oluş faktörlerinden ana materyal ve topoğrafyanın toprak oluşuna etkileri. -Topoğrafyanın toprak oluşu üzerine ve toprak erozyonuna olan etkisi. |
| 4 | -İklimin Toprak Oluşuna Etkisi -Toprak Oluşunda Biyolojik Olaylar -Toprak Oluşunda Zaman | Arazi çalışması-1 ve birinci ödev konusu; toprak horizonlarının tanımlanması, yapılacak işlemler, profil kartının doldurulması, horizon esaslı bozulmuş ve bozulmamış toprak örneklerinin alınması. |
| 5 | -Pedogenik İşlemler -Aluviyal ve Organik Toprakların Oluşu | -Arazi çalışması-2; Alüviyal toprakların yerinde incelenmesi. |
| 6 | Toprak Sınıflandırılması kavramı | Arazide doldurulan profil tanımlama kartlarının raporlanması. |
| 7 | Toprak Sınıflandırılması kavramı Ara sınav | -Birinci ödev sonuçlarının açıklanması, yapılan arazi çalışmasının tartışılması |
| 8 | Toprak Taksonomisinin yapısı ve temel prensipleri, Kategorik seviye, Tanımlayıcı horizonlar, Ordo ve alt ordolar | -Arazi çalışması ve ikinci ödev konusu Öğrenciler gruplara ayrılarak örnek toprak profilini kendileri tanımlar ve sonuçları ikinci ödev olarak sunar. Tanımlaması yapılmış toprak profillerinin Toprak Taksonomisi ilkelerine göre toprak sınıflamasını da yaparlar. Ödevler yarıyıl sonu haftası teslim edilir. |
| 9 | -Entisol’ler -Vertisol’ler -İnceptisol’ler | Entisol, Vertisol ve İnceptisol ordolarında sınıflandırılan toprakların özellikleri. -Toprak Taksonomisi anahtar kitabının kullanımına ilişkin bilgiler uygulamalı olarak gösterilir. -ikinci ödev hakkında öğrencilerin takıldığı noktalar ve ödevler hakkındaki sorular cevaplanır. |
| 10 | -Aridisol’ler -Mollisol’ler -Andisoller | Aridisol, Mollisol ve Andisol ordolarında sınıflandırılan toprakların özellikleri. -Toprak Taksonomisi anahtar kitabının kullanımına ilişkin bilgiler uygulamalı olarak gösterilir. |
| 11 | -Alfisol’ler -Spodosol’ler -Ultisol’ler | Alfisol, Spodosol ve Ultisol ordolarında sınıflandırılan toprakların özellikleri. -Toprak Taksonomisi anahtar kitabının kullanımına ilişkin bilgiler uygulamalı olarak gösterilir. |
| 12 | -Oxisol’ler -Histosol’ler -Gelisoller | Oxisol, Histosol ve Gelisol ordolarında sınıflandırılan toprakların özellikleri. -Toprak Taksonomisi anahtar kitabının kullanımına ilişkin bilgiler uygulamalı olarak gösterilir. |
| 13 | WRB (FAO/Unesco) Toprak Sınıflandırma Sistemi | WRB(FAO/Unesco) anahtar kitabının kullanımına ilişkin bilgiler uygulamalı olarak gösterilir. -Dönemin genel bir değerlendirilmesi yapılır. -Öğrencilerin eğilimine göre anlaşılmayan konular ve problemler üzerinde durulur. -Final ve uygulama sınavlarının yürütülmesi konusunda öğrenciye bilgiler verilir. |
| 14 | Yıl Sonu Sınavı Uygulama Sınavı | Ödev raporlarının ve uygulama sınavının değerlendirilmesi, olası hataların açıklanması. |
| 23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Dinç, U., Kapur, S., Özbek, H., Şenol, S.1999. Toprak Genesisi ve Sınıflandırması, 3.baskı. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Kitabı No:C-130, ÇÜZF, Adana.376s. Diressen, P.M., Dudal R., 1989. Lecture Notes on the Geography, Formation, Properties and use of the Mojor Soils of the World. Agricultural Univ. Wageningen. Fanning, D.S. and M.C.B. Fanning, 1989. Soil: Morphology, Genesis and Classification,. John Wiley and Sons, USA . 395p. Schoeneberger, P.J., D.A. Wysocki, E.C. Benham and W.D. Broderson, 2002. Field Book for Describing and Sampling Soils, Version 2.0, p: 189. National Soil Survey Center, Lincoln., NE.USDA-NRCS. Soil Survey Staff 1999. Soil Taxonomy: A Basic System of Soil Classification for Making and Interpreting Soil Surveys. 2nd edn. USDA-NRCS Agric. Handbook No. 436. US Government Printing Office, Washington, DC, USA, 871 p. Soil Survey Staff 2014. Keys to Soil Taxonomy. Twelfth ed. USDA-NRCS. US Government Printing Office, Washington DC, USA, 353 p. FAO/UNESCO, 1990. FAO-Unesco Soil Map of the World, Revised Legend, p: 119. World soil resources report No: 60, FAO, Rome, Italy FAO.,1990. Guidelines for Soil Profile Description, Rome, Italy IUSS Working Group WRB. 2006. World reference base for soil resources 2006. World Soil Resources Reports No. 103. FAO, Rome. Burt, R. (ed.) 2004. Soil Survey Laboratory Methods Manual. Soil Survey Investigations Report No. 42, version 4,0. USDA-NRCS, US Government Printing Office, Washington, DC, USA, 700 p. |
| 24 | Değerlendirme |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
| Ara Sınav | 1 | 30 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 20 |
| Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
| Toplam | 4 | 100 |
| Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
| Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
| Toplam | 100 | |
| Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
| Açıklama | ||
| 25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
| Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
| Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
| Uygulamalı Dersler | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ödevler | 2 | 15 | 30 |
| Projeler | 0 | 0 | 0 |
| Arazi Çalışmaları | 4 | 8 | 32 |
| Arasınavlar | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 186 | ||
| Toplam İş Yükü / 30 saat | 6,2 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 6 |
| 26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİM KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ÖK: Öğrenim Kazanımları | PY: Program Yeterlilikleri |
| Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |