Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
SULAMA ve DRENAJ
1 Dersin Adı: SULAMA ve DRENAJ
2 Dersin Kodu: BSM2502
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 4
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 1
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 2
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Ali Osman Demir
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: e-posta : aodemir@uludag.edu.tr
Telefon: 0 224 2941616
Adres: Uludağ Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Biyosistem Mühendisliği Bölümü, Görükle Kampüsü, 16059, Nilüfer/BURSA
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Kültür bitkilerin sulanmasına ve tarımsal drenaj sorunlarına yönelik olarak, farklı sulama ve drenaj sistem ve yöntemlerinin ve bu sistem ve yöntemlerin tasarımına ilişkin ölçütlerin seçimini yapmaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Sulama ve drenaj arasındaki ilişkiyi kurabilme;
2 Sulama ve drenajın tarımdaki önemini değerlendirebilme;
3 Koşullara uygun sulama yöntem ve sistemlerini seçebilme ;
4 Drenaj sorunu olan alanlar için uygun drenaj sistemlerini seçebilme;
5 Sulama yöntem ve sistemlerinin tasarımına yönelik ölçütleri belirleyebilme;
6 Drenaj sistemlerinin tasarım ilkeleri çerçevesinde projeleme ölçütlerini belirleyebilme;
7 Sulama sisteminin işletme ve bakımına yönelik faaliyetleri listeleyebilme ;
8 Drenaj sistemlerinin işletme ve bakımında izlenecek yolu açıklayabilmeli;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Sulamanın tanımı ve önemi, sulamanın yararları, sulamanın tarihçesi, Dünya ve Türkiye’ de sulama, sulama yöntemi, sulama sistemi Toprak-su parametrelerinin hesaplanması
2 Toprak-bitki-su ilişkileri Bitki su tüketiminin ve sulama suyu ihtiyacının hesaplanması
3 Sulama suyu gereksinimi, bitki su tüketimi, bitki katsayısı, sulama randımanı, etkili yağış, her sulamada uygulanacak sulama suyu miktarı, sulama aralığı, sistem kapasitesi, sulama zamanının belirlenmesi Akış ölçüm sonuçlarının değerlendirilmesi
4 Arazinin sulamaya hazırlanması, tarla parsellerinin düzenlenmesi, arazi tesviyesi, tarla içi su dağıtım sistemleri, akış ölçmeleri Yüzey sulama yöntem parametrelerinin hesaplanması
5 Sulama yöntemleri, uygun sulama yönteminin seçilmesi, salma sulama yöntemi, göllendirme sulama yöntemi, uzun tava sulama yöntemi, karık sulama yöntemi Yağmurlama sulama sistem kapasitesinin hesaplanması
6 Yağmurlama sulama yöntemi Damla sulama sistem kapasitesinin hesaplanması
7 Damla sulama yöntemi Mini yağmurlama sulama sistem kapasitesinin hesaplanması
8 Mini yağmurlama sulama yöntemi, sızdırma sulama yöntemi Analiz sonuçlarına göre sulama suyunun sınıflandırılması ve sulamaya uygunluğunun belirlenmesi
9 Ders tekrarı ve Ara Sınav U.Ü. Tarımsal Araştırma ve Uygulama Merkezi Sulama Sistemini yerinde inceleme
10 Sulama suyu kalitesi Drenaj etüt verilerinin analizi
11 Sulama işletme ve bakımı Drenaj projeleme ölçütlerinin belirlenmesi
12 Sulamada drenajın önemi, drenajın tanımı ve yararları
13 Tarım alanlarında drenaj sorunları, drenaj etütleri
14 Drenaj yöntemleri, yüzey drenaj yöntemleri, toprakaltı drenaj yöntemleri
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Çevik, B., “Sulama ve Drenaj” Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No:243, Ders Kitapları Yayın No:A-77, 1. Baskı, 2002, Adana
2. Demir A. O., “Drenaj ve Arazi Islahı”, U.Ü. Ziraat Fakültesi Ders Notları No: 86, 2001. Bursa
3. Güngör, Y., Erözel, A.Z. ve Yıldırım, O., “Sulama”, Ank. Ü. Zir.Fak. Yayın No:1443, Ders Kitabı:424, 1996, Ankara
4. Skaggs, R.W. and Schılfgaarde, J. Van, “Agricultural Drainage”, American Society of Agronomy, Agronomy Series Number 38, 1999, USA.
5. FAO, “Drainage of Irrigated Lands”, Irrigation Water Management Training Manual No.9, 1996, Rome
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 1 14
Uygulamalı Dersler 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 0 7 7
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 12 12
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 0 0 3 0 3 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 2 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 2 0 0 3 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 2 0 0 2 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr