akdemir@uludag.edu.tr 0224 294 2189 Uludağ Üniversitesi
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Bilimleri sınıflamayı, bilimin özünü öğrenmek; bilimin İlkçağ’dan günümüze kadar kaydettiği gelişimin izini sürmek.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Doğa bilimleriyle sosyal bilimlerini birbirinden ayırır. Bilimleri sınıflar.;
2
Bilimin temel ve belirleyici özelliklerini öğrenmek.;
3
Alternatif bilim anlayışlarını tanır.;
4
Bilimin ilk ve Ortaçağ’daki gelişimini öğrenir.;
5
Modern bilimin kuruluşunu ve gelişimini öğrenir.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Bilimin doğasını/özünü açıklama. Bilimle, insanın dış dünyayı açıklama/anlamlı kılma çabası doğrultusunda geliştirmiş olduğu diğer disiplinler arasındaki farklılıkları gösterme.
2
Bilimleri doğa bilimleri, insan bilimleri ve toplum bilimleri olarak ayırıp sınıflama.
3
Pozitivist bilim anlayışını tanıma.
4
Postpozitivist bilim anlayışlarını öğrenme.
5
Bilim tarihine giriş. Mısır ve Mezopotamya’da Bilim.
6
Antik Yunan’da Bilim. Helenik dönemde felsefe, tıp ve matematik.
7
Helenistik dönem ve Roma ‘da Bilim.
8
Ortaçağ’da Bilim/Hristiyan Avrupa’da Bilim.
9
İslam Dünyasında Bilim: Astronomi, Fizik, Tıp ve Matematiğin Gelişimi.
10
Modern Bilimin Doğuşu. Bilimsel Devrimin ilk ve İkinci Evreleri.
11
On yedinci Yüzyılda Bilim: Astronomi, Fizik ve Matematik.
12
On sekizinci Yüzyıl ve Sosyal Bilimlerin Doğuşu.
13
On dokuzuncu yüzyılda bilim: Modern Bilim ve Teknoloji.
14
Yirminci yüzyılda Bilim.
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Hüseyin Gazi Topdemir, Bilim Tarihi, Pegem Yayınları, Ankara, 2008. Cemal YILDIRIM, Bilim Tarihi, Remzi Kitabevi, 5. Basım, 1997. C. A. Ronan, Bilim Tarihi (çev. E. İhsanoğlu vd), Tübitak Yayınları, 2009. Richard S. Westfall, Modern Bilimin Oluşumu (çev. İsmail Hakkı DURU), TÜBİTAK Yayınları, 1997.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
1
10
Yıl sonu Sınavı
1
50
Toplam
3
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
50
Finalin BAşarıya Oranı
50
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
2
28
Ödevler
1
42
42
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
20
20
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
18
18
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30 saat
5
Dersin AKTS Kredisi
5
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU