Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
METİNBİLİM
1 Dersin Adı: METİNBİLİM
2 Dersin Kodu: TUR3206
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 6
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. FERHAT ENSAR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: ferhatensar@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Metindilbilim kuramları çerçevesinde metinlerin (farklı türde) incelenmesi uygulamalı olarak ele alınmaktadır bu derste. Bu yolla, İnsanlararası iletişimde temel birim olarak kullanılan metnin, metinsellik ölçütlerini, metin üretim evrelerini, iletişim şemasını ve sözbilimin bölümlerini öğrencilere kavratmak amaçlanmaktadır. Bu kapsamda, Metindilbilimin temel ilke ve kavramları (önerme, sözce; metin ve metinsellik ölçütleri: üretici/metin ve alıcı merkezli), metin türü, söylem ve metin türü sınıflamaları; metin türlerinin dilsel görünümleri; anlatı söylemi, anlatı metinleri ve dil aktarımı; söz eylem kuramı gibi konulara değinilecektir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Metin tipleri ve türlerini tespit edebilmesi ;
2 Metni betimleyebilmesi, çözümleyebilmesi ve yorumlayabilmesi;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dilbilim ve alt dalları
2 Metindilbilimin oluşumu
3 Metindilbilimin uygulama alanları
4 Metin kavramı üzerine. Metin kavramının, hem ürün olarak ortaya çıkan özellikleri açısından hem de üretim sürecine yönelik zihinsel işlemler açısından öğrencilere tanıtılması amaçlanmaktadır. Özellikle insan zihninin nasıl bir modelleme ile metin üretimi yapabildiği ve üretmiş metinler üzerinde derin anlama (deep comprehension) yoluyla nasıl yeniden üretime yönelebildiği öğrencilere fark ettirilecek ve doğal metinlerde bu düzenlemeleri gözlemeleri sağlanacaktır (Uzun, ADN).
5 Metnin yapısı: Küçük yapı ve metnin betimlenmesi. Büyük Yapı ve Metnin Çözümlenmesi Üstyapı ve Metinlerin Yorumlanması
6 Metnin küçük ve büyük ölçekli yapılarından hareketle metinsel eylemlerin örneklendirilmesi
7 Metın Söylem Ayrımı (metin-söylem-tür). "Metindilbilim ürün metni, metin yapan ölçüt ve kuralları saptamanın yanı sıra çeşitli metin türlerindeki değişik yapılanmaları ve bu yapılanmaların kazandığı işlevsel özellikleri de araştırır." (Uzun, ADN)
8 Metinsellik ölçütleri.
9 Metin merkezli metinsellik ölçütleri.
10 Kullanıcı merkezli metinsellik ölçütleri.
11 Metin bağlaşıklığı üzerine incelemeler.
12 Tutarlılık Üzerine İncelemeler
13 Çözümleme çalışmaları
14 Çözümleme çalışmaları
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Uzun, G. Leyla (2011). Metindilbilim. A. S. Özsoy ve Z. Erk Emeksiz (Hazl.) Genel DilbilimII (152-180). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yay.
Ruhi, Ş., (1996). Söylem ve birey. : (Haz.) A. Kocaman, Söylem Üzerine. Ankara: Hitit Yayınevi,
17-37.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
Ödevler 0
Projeler
Arazi Çalışmaları
Arasınavlar 1
Diğer
Yarıyıl Sonu Sınavları 1
Toplam İş Yükü
Toplam İş Yükü / 30 saat
Dersin AKTS Kredisi
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr