1 | Dersin Adı: | TEMEL TASARIM II |
2 | Dersin Kodu: | RES1002 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 4 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | - |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç.Dr. GONCA ERİM |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Öğr. Gör. Aysun YÜREKTEN Öğr. Gör. Müge GÜLTEKİN |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
goncae@uludag.edu.tr +90 (224) 294 25 75 Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı Görükle Kampüsü Görükle/Bursa TÜRKİYE |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Temel Tasarım II dersi, öğrencinin çevreyi duyarlı biçimde gözlemlemesini, ayırt etme ve yargılamayı öğrenmesini, görsel ifade gücünün arttırılmasını amaçlar. Tüm disiplinlerin temelinde olan sanatın elemanlarını ve sanatın ilkelerini; renk öğesiyle birlikte öğrencilere kazandırılması ve öğrencilerin üst sınıflara hazırlanmaları hedeflenmiştir. Öğrencilerin yeni problem ve yeni malzemelerle uğraşmaları için genelleştirilmiş teknikleri de kendilerinin geliştirmeleri ve elde etmeleri sağlanmaktadır. Renkli iki ve üç boyutlu çalışmalar yapılmaktadır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Bu derste yapılacak olan uygulamalar hakkında bilgi verilmesi. Guaj boya tekniğinin açıklanması ve örnekler gösterilmesi. Renk çemberinin tanıtılması ve uygulama aşamalarının anlatılması. Dönem projesi hakkında genel bilgilendirme yapılması. | Renk Çemberi: Bristol kâğıdına renk çemberinin şablonu oluşturulacaktır. Kullanılacak malzemeler: Guaj boyalar, fırça, palet, su kabı, gazete kağıdı, damlalık, peçete, Bristol kağıdı getirilecektir. |
2 | Renk konusun powerpoint sunum ile teorik anlatımının yapılması. Işık-renk ilişkisinin ve rengin fiziksel özelliklerinin tartışılması. Pigment ve ışık renklerinin tanıtılması. Guaj boya kullanımının gösterilerek anlatılması. Johannes Itten’ın teorisinin anlatılması. Projeksiyonlar yardımı ile ışık renkleri deneyinin yapılması. | Renk Çemberi: Johannes Itten’in renk çemberinin Bristol kağıdı üzerine guaj boya tekniğiyle uygulaması yapılacaktır. |
3 | Renk teorileri konusunun Powerpoint sunum ile sanat tarihsel perspektif içinde anlatılması. Erken dönemden soyut sanata gelişen renk teorilerinin ve sanatçıların rengi ele alışlarının örneklerle irdelenmesi. Powerpoint sunum ile örneklerinin gösterilmesi. Johannes Itten’ın yedi renk zıtlığının tanımlanması. Miktar zıtlığı kavramının anlatılması ve konuyla ilgili öğrenci çalışmalarından örnekler gösterilmesi. Sanatçıların eserlerinin miktar zıtlığı açısından eleştirilmesi. Sene sonu sergisi için proje konusunun öğrencilere örneklerle açıklanması. | Miktar Kontrastı (Zıtlığı): Ana ve ara renkler arasındaki miktar zıtlığının A4 boyutundaki Bristol kağıdına guaj boya tekniğiyle uygulaması yapılacaktır. |
4 | Itten’ın yedi renk zıtlığı içinde yer alan yanıltıcı zıtlık kavramının anlatılması ve konuyla ilgili öğrenci çalışmalarından örnekler gösterilmesi. Sanatçıların eserlerinin yanıltıcı zıtlık açısından eleştirilmesi. | Yanıltıcı Kontrast (Zıtlık): Tüm öğrencilere bir zıt renk ikilisi verilecektir. Bu renkler yanıltıcı zıtlığı gösterecek şekilde A4 boyutundaki Bristol kağıdına guaj boya tekniğiyle uygulanacaktır. |
5 | Yedi renk zıtlığı içinde yer alan sıcak-soğuk zıtlık kavramının anlatılması ve konuyla ilgili öğrenci çalışmalarından örnekler gösterilmesi. Sanatçıların eserlerinin sıcak-soğuk zıtlık açısından eleştirilmesi. Dönem Projesi çalışmalarının eskizlerinin incelenmesi ve eleştirilmesi. | Sıcak-Soğuk Kontrast (Zıtlık): Sıcak renklerin her birinin (kırmızı, turuncu ve sarı) soğuk renklerden mavi ve yeşil renge geçişleri gerçekleştirilecektir. Her bir sıcak renkten mavi ve yeşil renge geçiş A4 boyutundaki Bristol kağıtlara guaj boya tekniğiyle uygulanacaktır. Her bir geçiş 5 aşamadan (toplamda 7 adet ton değeri) oluşacaktır. Her bir ton değeri 3,5x3,5 cm boyutlarında kesilerek Bristol |
6 | Yedi renk zıtlığı içinde yer alan tamamlayıcı zıtlık kavramının anlatılması ve konuyla ilgili öğrenci çalışmalarından örnekler gösterilmesi. Sanatçıların eserlerinin tamamlayıcı zıtlık açısından eleştirilmesi. | Tamamlayıcı Kontrast (Zıtlık): Renk çemberindeki tamamlayıcı renklerin (Kırmızıdan yeşile, maviden turuncuya, sarıdan mora) geçişleri guaj boya tekniğiyle uygulanacaktır. 17 aşamada uygulanan her bir ton değeri 3,5x3,5 cm boyutlarında kesilerek A4 boyutundaki bristol kağıdına düzenleme yapılarak yapıştırılacaktır. |
7 | Yedi renk zıtlığı içinde yer alan kalite (doygunluk) zıtlığı kavramının anlatılması ve konuyla ilgili öğrenci çalışmalarından örnekler gösterilmesi. Sanatçıların eserlerinin kalite zıtlığı açısından eleştirilmesi. Dönem Projesi çalışmalarının eskizlerinin incelenmesi ve eleştirilmesi. | Doygunluk (Kalite) Kontrastı (Zıtlığı): Renk çemberinde yer alan 12 adet renkten her biri öğrencilere dağıtılacaktır. Verilen rengin siyaha, beyaza ve gri değerlere geçişleri guaj boya tekniğiyle uygulanacaktır. Rengin doygunluk ve kalitelerindeki değişimler çalışmada gözlemlenebilecektir. Her bir ton değeri 3,5x3,5 cm boyutlarında kesilerek bristol kağıdına yapıştırılacaktır. |
8 | Yedi renk zıtlığı içinde yer alan yalın zıtlık kavramının açıklanması ve konuyla ilgili öğrenci çalışmalarından örnekler gösterilmesi. Sanatçıların eserlerinin yalın zıtlık açısından eleştirilmesi. | Yalın Zıtlık (Üçlü Armoni Çalışması): Renk çemberinden faydalanarak öğrencilere 3’lü armoni renkleri dağıtılacaktır. Bu armoni renkleriyle sadece üçgen formu kullanılarak bir birim oluşturulacaktır. 30x30 cm bristol kağıdına birim tekrarı yapılıp guaj boya tekniğiyle boyanacaktır. Bir sonraki hafta için malzemeler: Suluboya, suluboya fırçası (3, 5, 8 numara), suluboya kağıdı, su kabı getirilecektir. |
9 | Yedi renk zıtlığı içinde yer alan açık-koyu zıtlık kavramının açıklanması ve konuyla ilgili öğrenci çalışmalarından örnekler gösterilmesi. Sanatçıların eserlerinin açık-koyu zıtlık açısından eleştirilmesi. Suluboya tekniğinin özelliklerinin anlatılması, uygulamasının gösterilmesi. Resim sanatından suluboya örneklerinin incelenmesi. Motif (Örnek) konusunun afiş ve göstergeler yardımı ile açıklanması. Dönem Projesi çalışmalarının eleştirilmesi. | Açık-Koyu Kontrast (Zıtlık): 40x40 cm boyutlarında suluboya kağıdına motiflerle yüzey düzenleme yapılacaktır. Her motifte ana ve ara renklerin siyaha ve beyaza geçişleri suluboya tekniğiyle gerçekleştirilecektir. Geçişler en az 7 aşama olup araları en fazla 0,5 cm olmalıdır. Bir sonraki hafta için malzemeler: Yağlı pastel boya, bir sanatçının peyzaj çalışmasının örneği getirilecektir. (Peyzaj çalışmasının ön plan, orta plan ve arka planı içerecek perspektife sahip olması gerekmektedir.) |
10 | Renk perspektifi konusunun açıklanması. Rengin psikolojik etkilerinin, halkın, sanatçının renk yoluyla algılamalarının ve diğer alanlarda rengin öneminin Powerpoint sunum ile anlatılması ve tartışılması. Gustav Courbet ve Monet’ten örnekler göstererek sıcak-soğuk renk zıtlığının tekrar açıklanması. | Sıcak-Soğuk Renk Zıtlığı İle Peyzaj Çalışması: Seçilen peyzaj fotoğrafı kısa kenarı 40 cm olacak şekilde büyütülüp bristol kağıdına geçirilecektir. Peyzaj çalışması, renk perspektifi zıtlığı kullanılarak (sıcak renkler arka planda, soğuk renkler ön planda) uygulanacaktır. Bir sonraki hafta için malzemeler: Guaj boyalar, fırça, palet, su kabı, gazete kağıdı, damlalık, peçete, bristol kağıdı getirilecektir. |
11 | Yapılan çalışmaların eleştirilmesi. Tamamlayıcı zıtlık konusunun örneklerle tekrar açıklanması. Dönem Projesi çalışmalarının eleştirilmesi ve düzenlemelerin yapılması. | Tamamlayıcı Zıtlık ile Yüzey Düzenleme: Bir birim oluşturularak bu birim içerisinde herhangi bir tamamlayıcı renk ikilisinin birbirine geçişleri guaj boya ile gerçekleştirilecektir. Geçişler en az 8 aşama olup araları en fazla 0,5 cm olmalıdır. Birim ile 35x40 cm boyutundaki bristol kağıdının tamamına yüzey düzenlemesi yapılacak ve çalışmaya üç tamamlayıcı renk ikilisi de (sarı-mor, kırmızı-yeşil, mavi-turuncu) dengeli bir biçimde dağıtılacaktır.. |
12 | İllustrasyon kavramının powerpoint sunum ile teorik anlatımının yapılması. İllüstrasyonun kullanım alanlarının açıklanması. Sanatçı ve öğrenci çalışmalarından örnekler gösterilmesi ve bunlar üzerinde eleştirilerin yapılması. | Dönem projesi sergi hazırlıkları ve sergi açılışı gerçekleştirilecektir. Bir sonraki hafta için malzemeler: Pigment boya malzemesi, beyaz tutkal, kalın fırça, boş kaplar, 50x70 resim ve kraft kağıtları, gazete kağıtları getirilecektir. . |
13 | Algı, görme, görme ve algılama ilişkisi, renk algılamaları ve yaş gruplarına göre renk algılamaları konularının anlatılması. Pigment boyanın özelliklerinin anlatılması ve nasıl hazırlanması gerektiğinin öğrencilere gösterilmesi. | Pigment Boyalar İle Yüzey Düzenleme: Pigment boya kullanılarak 50x70 cm boyutlarındaki resim ya da kraft kağıtlarına serbest yüzey düzenleme çalışmaları yapılacaktır. Bu çalışmalar gerçekleştirilirken tüm temel sanat ilke ve elemanları ile renk zıtlıkları göz önünde bulundurulacaktır. |
14 | Algı, görme, görme ve algılama ilişkisi, renk algılamaları ve yaş gruplarına göre renk algılamaları konularının anlatılması. Pigment boyanın özelliklerinin anlatılması ve nasıl hazırlanması gerektiğinin öğrencilere gösterilmesi. | Pigment Boyalar İle Yüzey Düzenleme: Pigment boya kullanılarak 50x70 cm boyutlarındaki resim ya da kraft kağıtlarına serbest yüzey düzenleme çalışmaları yapılacaktır. Bu çalışmalar gerçekleştirilirken tüm temel sanat ilke ve elemanları ile renk zıtlıkları göz önünde bulundurulacaktır. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
ATALAYER, Faruk., Temel Sanat Ögeleri., Anadolu Ün. Yay. No: 769., G.S.F.Yay. No: 5., Eskişehir., 1994. BROMMER, Gerald F., Art in Your Visual Environment., Davis Publication, Worcester, Massachusetts., U.S.A., 1985. CHAPMAN, Laura H., A World of Images., Davis Publication, Worcester, Massachusetts., U.S.A., 1992. DEMİR, Abdullah., Temel Plastik Sanatlar Eğitimi., Anadolu Ün. Yay No: 576.,Açık Öğr. Fak Yay. No: 270., 1993. ERİM, Gonca., Temel Tasarım içerisinde Yaratıcılın Önemi., Yüksek Lisans Tezi., Bursa, Uludağ Ün. Sosyal Bilinler Ens., 1995. ERİM, Gonca., Temel Sanat Eğitiminde Renk Algılamaları., Sanatta Yeterlik Tezi., Marmara Üniversitesi, Güzel sanatlar Ens., 1999. ETİ, Erol., Mustafa Aslıer, Mümtaz Işıngör., Resim 1., Temel Sanat Eğitimi Resim Teknikleri Grafik Resim., M.E.B.Y., Ankara., 1986. FISCHNER – RATHUS, Lois., Understanding Art., 4. Edition., Prentis Hall, Inc., New Jersey., U.S.A., 1995. GÖKAYDIN, Nevide., Eğitimde Tasarım ve Görsel Algı (Temel Sanat Eğitimi)., Sedir Yayınevi., Ankara., 1990. GÜNGÖR, İ. Hulusi., Temel Tasar., Afa Matbaa., 2.Baskı.,İstanbul., 1983. GÜRER, Latife., Temel Tasarım., İstanbul; İ.T.Ü. Mat., 1990. GÜRER, Latife., Görsel Sanat Eğitimi ve Mekan – Form., İstanbul; İ.T.Ü. Mat., 1992. KIRIŞOĞLU, Olcay., Sanatta Eğitim., Demircioğlu matb., Ankara., 1991. LAUER, David., A., Design Basics., 3. Edition., H. Brace Jovanovich, Inc., U.S.A., 1990. LOWRY, Bates., Çev: Necla Yurtsever, Zahir Güvemli., Sanatı Görmek., Türkiye İş Bankası Kültür Yay.No: 119., İstanbul., 1972. LYNRON, Norbert., Modern Sanatın Öyküsü., Remzi Kitapevi., İstanbul., 1991. ÖZER, Mehmet., Temel Tasarımda “Zıtlık” İlkesi., İ.D.T.G.S.Y.O., İstanbul., 1981. Özol, Ahmet, Sanat Eğitiminde Tasarım ve Temel Değerler., Pastel Yayıncılık, İstanbul, 2012 RAGANS, Rosalind., Art Talk., Glencoe, McGraw – Hills., California., U.S.A., 1995. SéRULLAZ, Maurice., Çev: Devrim Erbil., Empresyonizm Sanat Ansiklopedisi., Remzi Kitapevi., İstanbul., 1983. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 0 | 2 | 28 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 4 | 4 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4,93 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |