Öğr. Gör. Dr. Muhammed Seyyit ŞEN E-mail: mssen@uludag.edu.tr Adres: Uludağ Üni. Fen Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü, Görükle Kampüsü, 16059 BURSA
18
Dersin Web Adresi:
http://tarih.uludag.edu.tr
19
Dersin Amacı
Amerika Birleşik Devletleri tarihinin ana hatlarını anlatmak.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Öğrenci ABD’nin ortaya çıkış sürecini tanımlayabilir.;
2
13 koloninin bağımsızlık mücadelesini açıklayabilir.;
3
ABD’nin sosyal alt yapısını kavrayabilir.;
4
ABD’nin kültürel alt yapısını kavrayabilir.;
5
ABD tarihinde önemli dönüm noktaları hakkında bilgi edinebilir.;
6
ABD’nin ilişki içinde olduğu diğer devletlerle münasebetleri anlamlandırılabilir.;
7
ABD’nin mali ve ekonomik gücünün kaynakları öğrenilebilir. ;
8
ABD’nin dünya siyasetindeki yeri ve gücünü yorumlayabilir.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
-Amerika kıtasının coğrafi konumu
-Kıtada yaşayan eski medeniyetler
-Amerika’nın keşfi ve kıtaya göçler
2
Kuzey Amerika’ya yapılan göçler ve koloni çağı
-Göçmenlerin özellikleri ve yerleştikleri alanlar
-Kültürlerin kaynaşması
3
13 İngiliz kolonisi
-Kolonilerin bağımsızlık savaşı
-Bölgede İngiliz-Fransız çatışması
-Kolonilerin bağımsızlık bildirisi ve kazanılan zafer
4
-Ulusal bir hükümetin kuruluşu
-Yeni ulusun karşılaştığı sorunlar
-Fransız ihtilali ve Birleşik Amerika
-İngiltere ile ikinci savaş ve Ghent antlaşması
5
-Latin Amerika'nın bağımsızlığı
-Monroe Doktrini
6
-Birleşik Devletler'in batıya doğru genişlemesi
-Kuzey-Güney eyaletlerindeki farklılıklar
7
-Amerika ve Uzakdoğu
-Kölelik ve eyaletlerin köleliğe bakış açıları
-Köleci sistem üzerindeki düşünceler
-1861 Kuzey-Güney savaşı ve sonuçları
8
Arasınav ve ders tekrarı
9
-İç savaş sonrası endüstrinin gelişmesi
-Batıya doğru genişleme
-Çiftçilerin durumu
-Amerika-İspanya savaşı (1898)
-Reformlar -I. Dünya savaşı ve A.B.D.
-Ekonomik bunalım ve New Deal Reformları
10
II. Dünya Savaşı ve A.B.D.
-Savaş sonrası kalkınma ve bir süper güç A.B.D.
11
-A.B.D.- S.S.C.B. rekabeti
-Truman doktrini ve Marshall planı
-Kore Savaşı
12
-McCarthy devri
-Eisenhower yılları
-Fidel Castro ve A.B.D. İlişkileri
-John F. Kennedy ve Johnson dönemi
13
-Vietnam savaşı
-Amerika’da terör saldırıları ve Ortadoğu
14
-Türk-Amerikan münasebetleri
-Amerika’nın sosyal ve ekonomik durumu
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1-Allan Nevins-Henry Steele Commager, ABD Tarihi, Çev: Halil İnalcık, Ankara: Doğu Batı Yayınları, 2005. 2-Howard Zinn, Amerika Birleşik Devletleri Halklarının Tarihi, Çev: Sevinç Sayan Özer, Ankara: İmge Kitabevi, 2005. 3- Nurdan Şafak, Osmanlı-Amerikan İlişkileri, İstanbul: OSAV Yayınları, 2003. 4- Wood Gray-Richard Hofstadter-Steven Endsley, Amerikan Tarihinin Ana Hatları, (Güncelleştiren: Keith W. Olson), Amerikan Basın ve Kültür Merkezi.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
10
2
20
Ödevler
0
2
22
Projeler
4
4
16
Arazi Çalışmaları
4
5
20
Arasınavlar
1
15
15
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
15
15
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30 saat
5
Dersin AKTS Kredisi
5
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU