| 1 | Dersin Adı: | YAHUDİ MEZHEPLERİ |
| 2 | Dersin Kodu: | İLA3383 |
| 3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
| 4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
| 5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
| 6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 5 |
| 7 | Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
| 8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
| 9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
| 10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
| 11 | Dersin Önkoşulu | |
| 12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
| 13 | Dersin Dili: | Türkçe |
| 14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| 15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi SÜLEYMAN SAYAR |
| 16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
| 17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Dr. Öğr. Üyesi Süleyman SAYAR ssayar1956@hotmail.com 2431366-60332 |
| 18 | Dersin Web Adresi: | |
| 19 | Dersin Amacı | Yahudilikte mezheplere ayrılma sürecini ve bellibaşlı mezhepleri tanıma, mezheplerin inanç ve uygulamalarını analiz etme; buradan hareketle dinlerdeki ayrışmaları evrensel bir olgu olarak değerlendirme yeteneğini kazanma. |
| 20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
| 21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
| 22 | Dersin İçeriği |
| Hafta | Teori | Uygulama |
| 1 | Dinlerde Mezheplere Ayrılma Olgusu | |
| 2 | İlk Yahudi Mezhebi: Sâmirîler | |
| 3 | Klâsik Yahudi Mezhepleri: Hasidîler, Ferisîler | |
| 4 | Sadukîler | |
| 5 | Essenîler, Zealotlar | |
| 6 | Ortaçağ Yahudi Mezhepleri: Rabbânî Yahudilik | |
| 7 | Karâîlik (Anâniyye) | |
| 8 | Îseviyye, Yudgâniyye, Müşkâniyye | |
| 9 | Modern Dönem Yahudi Mezhepleri: Ortodoks Yahudilik | |
| 10 | Reformist Yahudilik | |
| 11 | Muhafazakâr Yahudilik | |
| 12 | Yeniden Yapılanmacı Yahudilik | |
| 13 | Mistik Yahudi Mezhepleri: Sabataycılık ve Hasidîlik (Hasidizm) | |
| 14 | Anti-Siyonist Bir Hareket: Neturei Karta |
| 23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
- Günay Tümer-Abdurrahman Küçük-M.A.Küçük, Dinler Tarihi, Ankara 2017. - Şehristânî, Milel ve Nihal, çev. Mustafa Öz, İstanbul 2008. - Şinasi Gündüz, “Dinlerde Ayrılık ve Çatışma: Ortodoksi-Heresi Kavgası”, İÜİFD, sy. 9 (2004), ss. 1-19. - Şinasi Gündüz, “Başkaldırı Geleneği ve Heterodoksi”, Bilimname, VI, 2004/3, ss. 75-85. - Yaşar Kutluay, İslâm ve Yahudi Mezhepleri, İstanbul 2004. - Şaban Kuzgun, Hazar ve Karay Türkleri, 2. bs., Ankara 1993. - Salime Leyla Gürkan, Yahudilik, 4. bs., İsam Yay., İstanbul 2012. - Kürşat Demirci, “Doğu Avrupa Yahudiliği: Hasidizm”, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 12/2005, sy. 16, ss.119-128. - Nuh Arslantaş, İslâm Dünyasında Sâmirîler, İstanbul 2008. - Ali Osman Kurt, Fundamentalist Yahudiler, Eskiyeni Yay., Ankara 2016. - Halil İbrahim Bulut, “Îseviyye (İslâm Dünyasında Ortaya Çıkan İlk Yahudi Mezhebi)”, EKEV Akademi Dergisi, yıl 8, sy. 18 (Kış 2004), ss. 297-318. - Seda Özmen, 18. Yüzyil Yahudi Aydınlanma Hareketi Haskala ve Moses Mendelssohn, Ayışığı Kitapları, İstanbul 2014. - Fuat Aydın, Yahudilik,Mahya Yayıncılık, 3. bs., İstanbul 2018. - Abdurrahman Küçük, Dönmeler (Sabatayistler) Tarihi, 5. bs., Alperen Yayınları, Ankara 2001. - İsmail Başaran, Muhafazakâr Yahudilik, Arı Sanat Yayınları, İstanbul 2017. - Seda Özalkan, Siyonizm Karşıtı Yahudiler, İz Yayıncılık, İstanbul 2018. - Hatice Arslan, Bir Yahudilik Yorumu Olarak Hasidizm, Emin yayınları, Bursa 2017. |
| 24 | Değerlendirme |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
| Ara Sınav | 1 | 40 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 |
| Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
| Toplam | 2 | 100 |
| Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
| Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
| Toplam | 100 | |
| Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
| Açıklama | ||
| 25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
| Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
| Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
| Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
| Ödevler | 0 | 0 | 0 |
| Projeler | 0 | 0 | 0 |
| Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
| Arasınavlar | 1 | 4 | 4 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 120 | ||
| Toplam İş Yükü / 30 saat | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 4 |
| 26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİM KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ÖK: Öğrenim Kazanımları | PY: Program Yeterlilikleri |
| Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |