Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
İSLAM AHLAK ESASLARI ve FELSEFESİ
1 Dersin Adı: İSLAM AHLAK ESASLARI ve FELSEFESİ
2 Dersin Kodu: İLA3016
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 6
7 Dersin AKTS Kredisi: 2
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ENVER UYSAL
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Yok
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: E-posta: euysal@uludag.edu.tr
Tel.: (0224) 2431066 - 60313
Adres: Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Öğrenciye, İslam kültürünün önemli bir parçası olan İslam Ahlakını ve onun temel kavram ve düşüncelerini tanıtmak suretiyle onu bu kültürün temel yapısını kavrayabilecek bir düzeye eriştirmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Bu derste öğrenci, İslam ahlakının tarihini, kavramlarını, yöntemini, temsilcilerini ve günümüz ahlak anlayışları ile ilişkisini değerlendirebilir.;;
2 İslam düşüncesi içerisinde ortaya çıkan ahlak anlayışlarını, İslam ahlakı ve ahlak felsefesinin farklarını ve ortak yönlerini analiz edebilir. ;;
3 İslam ahlakının oluşumuna etki eden düşünceleri, özellikle de İslam dini ve Grek felsefesinde oluşturulan ahlak anlayışlarını araştırabilir.;;
4 İslam kültürünün klasik felsefi literatürü içerisinde yer alan ahlak anlayışlarını inceler.;;
5 İslam düşüncesinde ortaya çıkan değişik ahlak anlayışlarını mukayese eder.;;
6 İslam ahlakının belli başlı düşünürlerini ve ilgili literatürü değerlendirir.; ;
7 Ahlak felsefesinin değer, vazife, ahlak kanunu, vicdan gibi temel kavramları arasında ilişki kurar.;;
8 Ahlakın evrenselliği ve yerelliği konusunu tartışır.;;
9 Toplum-ahlak, birey-ahlak ve devlet-ahlak ilişkisini tetkik eder.;;
10 Son dönem İslam ahlakçılarını ve Türklerin ahlaki özelliğini tanır.;;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Giriş Dersi: Ahlak Kavramının Tasvir ve Tahlili
2 Ahlak İlmi ve Ahlak Felsefesinin Konu ve Yöntemleri
3 İslam Ahlakının Dini ve Din Dışı Kaynakları
4 İslam Düşüncesinde Ahlakın Bir Bilim Dalı Olarak Ortaya Çıkışı ve Ahlaka Dair Yazılan Eserler
5 Ahlak İlminin Diğer Bilimlerle İlişkisi
6 Varlık Bütünlüğü İçinde İnsan ve İnsanın Ahlaki Boyutu
7 Ahlak İlminin Temel Kavramları: Ahlaki Davranış ve Özellikleri
8 Ahlak İlminin Temel Kavramları: Hulk, Huy, Karakter ve Mizaç: Ahlakın Değişip Değişmediği Sorunu
9 Ahlak İlminin Temel Kavramları: Değerler, İnsani ve Ahlaki Değerler
10 Ahlak İlminin Temel Kavramları: Vicdan, Vazife ve Sorumluluk
11 Belli Başlı İslam Ahlakçıları: Kindi, Farabi, İbn Sina
12 Ebu Bekir Razi, İbn Miskeveyh
13 Gazali
14 Osmanlı Dönemi İslam Ahlakçıları ve Çağdaş İslam Ahlakçıları
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Kur’an-ı Kerim Hüsameddin Erdem, Ahlak Felsefesi, Konya 2004. Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, İstanbul 1989 Ahmet Cevizci, Felsefe Tarihi, İstanbul 2003 Mustafa Çağrıcı, İslam Düşüncesinde Ahlak, İstanbul 2000, Ahmet Arslan, Felsefeye Giriş, İstanbul 2007 Kindi, Felsefi Risaleler, çev. Mahmut Kaya, İst. 2003. Nasıruddin Tusi, Ahlak-ı Nasırî, çeviri editörü Tahir Özakkaş, İstanbul 2007 Celil Kiraz, Kur’an’da Ahlak İlkeleri, Bursa 2007 M. Abid el-Cabiri, Arap-İslam Kültürünün Akıl Yapısı, Kitabevi, 1999. M.M. Şerif, İslam Düşüncesi Tarihi I-IV, İnsan Yay., İst. 1990. Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, Birleşik Yay., İst. 2000. Enver Uysal, Ahlaki Varlık Olarak İnsan, Emin Yayınları, Bursa 2018. M. Abid el-Cabiri, Arap Ahlaki Aklı, Mana Yayınları, İstanbul 2015. Recep kılıç, İnsan ve Ahlak, TDV Yayınları, Ankara 2005. Hümeyra Özturan, Ahlak Felsefesinin Temel Problemleri, Nobel yayınları, İstanbul 2015.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 6 4 24
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 54
Toplam İş Yükü / 30 saat 1,8
Dersin AKTS Kredisi 2
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 2 0
OK4 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0
OK5 2 0 0 0 0 4 0 0 0 0 2 0
OK6 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0
OK7 2 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 4
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 2 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr