Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
KELAM TARİHİ
1 Dersin Adı: KELAM TARİHİ
2 Dersin Kodu: İLA2010
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 4
7 Dersin AKTS Kredisi: 2
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. TEVFIK YÜCEDOĞRU
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: A. Saim Kılavuz, Cağfer Karadaş, Orhan Ş. Koloğlu, U. Murat Kılavuz
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: yucedogrut@hotmail.com,
0224 2431066 60142, U.Ü İlahiyat Fak.
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Öğrencinin İslâm düşüncesinin temel taşlarından birini oluşturan Kelâm ilminin genel yapısı, İslâm düşünce geleneği içerisindeki yeri, terminolojisi, literatürü, tarihî şahsiyetleri ve ekolleri hakkında dönemsel özelliklerini de dikkate alarak bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrenci, Kelâm ilminin İslâm düşünce sistematiği ve tarihi içerisindeki yeri hakkında bilgi sahibi olur.;;
2 Kelâm’ın tarih içerisinde üstlendiği işlev ve ortaya koyduğu yöntem hakkında yorum yapabilir.;;
3 Kelâm’ın temel kavramlarını ve terimlerini doğru ve yerinde kullanma becerisi kazanır.;;
4 Kelâm’ın önemli şahsiyetlerini ve görüşlerini mukayeseli olarak öğrenir.;;
5 Klâsik Kelâm literatürünü dönemsel özellikleri bağlamında tanır ve analiz kabiliyeti kazanır.;;
6 Kelâm ekollerini inceleme ve araştırma esnasında objektif, eleştirel ve bütüncül düşünme yeteneği kazanır.;;
7 Kelâm düşüncesinin oluşturduğu tarihî birikimin günümüz açısından kritiğini yapabilme yeteneği kazanır.;;
8 Modern Batı düşüncesinin etkisiyle gelişen yeni ilm-i kelâm hareketi hakkında bilgi sahibi olur.;;
9 İnanç değerleri açısından yaşadığı topluma uygun tutum ve davranış gösterme kabiliyetini geliştiri. ;;
10 Kelami konularda bilimsel araştırma yeteneği kazanır.;;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Kelâm ilminin tarifi, konusu, diğer ilimlerle olan ilişkisi, kelâm ilmi denilmesinin sebepleri.
2 Kelâm ilminin doğuşunu hazırlayan problemler, tarihî sebepler, çevre din ve devletlerin dinî/felsefî düşünceleri.
3 İç ihtilâflar: Dönmeler, ilk fırka tohumlarının atılışı, Hz. Peygamber’in vefatından Hz. Ömer döneminin sonuna kadar olan gelişmeler.
4 İç ihtilâflar: Hz. Ömer ve Hz. Ali devrindeki ihtilâflar, fırka tohumlarının belirginleşmesi.
5 I. yüzyılda itikadî fırkalaşmaya doğru gidişin tahlili, nedenleri.
6 İlk ihtilâflarda oluşan fikirlere karşı “Tabiî Tepki”: Selefiyye.
7 Tabiî Tepki’ye karşı “Akılcı Tepki”: Mutezile.
8 Orta yol arayışları: Ehl-i Sünnet kelâmı.
9 Orta yolun ayrışımı, kavşak noktasında din: Eş’arî-Matürîdî kelâmının mukayesesi. Kaynak: Şerafettin Gölcük, Kelâm Tarihi
10 Osmanlı Dönemi Kelâm ilmi.
11 Yeni İlm-i Kelâm Hareketi.
12 Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber isimli akaid metninin analizi
13 Kelâm metodolojisi (Delil-Hüküm =Dini oluşturan omurga). Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber isimli akaid metninin analizi
14 Kelâm metodolojisi (İtikadî hükümler ve kaynakları) Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber isimli akaid metninin analizi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Bekir Topaloğlu, Kelâm İlmi-Giriş 2. Şemsettin Günaltay, Felsefe-i Kadîme İslâm Âlemine Hangi Tarîkle Girdi 3. İbn Haldûn, Mukaddime 4. Şehristanî, el-Milel ve’n-nihal 5. M. Âbid el-Câbirî, İslâm’da Siyasal Akıl 6. Şerafettin Gölcük, Kelâm Tarihi
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 86
Toplam İş Yükü / 30 saat 2,87
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 3 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0
OK3 2 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0
OK5 4 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 1
OK8 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr