Geri Dön Türkçe English Ders Planı Program Yeterlilikleri Ders Planı Rapor
Türkçe Öğretmenliği
Genel Tanıtım
1
Programın Kısa Geçmişi
Türkçe Öğretmenliği Lisans Programı, Eğitim Fakültesi bünyesinde ortaokullarda görev alabilecek Türkçe öğretmeni yetiştirmektedir. Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, 1993 yılında eğitim-öğretim çalışmalarına başlamıştır. Bursa Uludağ Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği Lisans Programı, tarihsel süreç içinde Gazi ve Dokuz Eylül Üniversitelerinden sonra öğrenci alan üçüncü Türkçe öğretmenliği programıdır. İlk öğrencilerin eğitim gördüğü 1994’teki programdan sonra diğer eğitim fakülteleri lisans programları gibi 1997’deki YÖK öğretmen yetiştirme programlarına uygun şekilde eğitim öğretim faaliyetleri yürütülmüştür. 2006, 2009 ve 2017’de öğretim programlarında düzenlemeler yapılmıştır. 2022-2023 eğitim öğretim yılından itibaren kademeli olarak yeni bir öğretim programı uygulanmaktadır.
2
Verilen Derece
Bu bölüm, yükseköğretimde Türkçe Eğitimi alanında 240 ECTS kredilik birinci aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Türkçe Eğitimi alanında lisans derecesine sahip olunur.
3
Derecenin Düzeyi
Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması; YGS ve LYS Sınavlarından yeterli sözel puanı almış olması gerekir.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Türkçe Eğitimi alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçmeli derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekir.
7
Program Profili
BUÜ Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının amacı; alanında eğitim, öğretim ve araştırma yapabilecek düzeyde bilgi, beceri, tutum ve deneyime sahip, sorgulayabilen, özgüveni yüksek ve alanıyla ilgili yenilikleri takip edebilecek öğretmenler yetiştirmektir.
VİZYONUMUZ
Bilimsel etik kurallar doğrultusunda araştıran, sorgulayan, yenilikçi, girişimci, öz güveni yüksek, insan haklarına saygılı, yurt ve dünya sorunlarına duyarlı; Türkçe sevgisi ve duyarlılığı taşıyan, kültür ve sanat etkinlikleriyle ilgilenen, nitelikli, çağdaş bilgi ve becerilerle donatılmış öğretmen adayları yetiştiren; eğitim öğretim sorunlarına duyarlı ve problem çözebilen, eğitim kalitesini arttırmaya yönelik bilimsel çalışmalarıyla alana katkı sağlayan öğretim elemanlarına sahip bir ana bilim dalı olmaktır.
MİSYONUMUZ
Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda, yurt içi ve dışında Türkçe öğretim merkezlerinde çalışacak, bilgi ve becerilerle donanmış;
Atatürk ilke ve inkılâpları ışığında millî, manevi, ahlaki ve evrensel değerleri içselleştiren ve aktaran;
Her ortamda yapıcı, akılcı, yaratıcı, eleştirel düşünen; sorumluluklarını yerine getiren, girişimci, problem çözümlerine katkıda bulunan, paydaşlarıyla iş birliği yapan;
Edebiyat zevki ve dil bilinci gelişmiş, duygu ve düşünce dünyalarını zengin bir söz varlığı ile ifade eden nitelikli Türkçe öğretmenleri yetiştirmek.
8
Program Yeterlilikleri & Sınıflandırılmış & Karşılaştırılmalı
1. Tarihsel süreç içerisinde Türk ve dünya edebiyatıyla ilgili kuram ve kavramları bilir; metinleri akımlara ve inceleme yöntemlerine göre çözümler.
2. Dil bilimi ve dil bilgisi ile ilgili kuramları, sınıflamaları ve kavramları bilir; dil birimlerini Türkçenin yapısal özelliklerine göre çözümler.
3. Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
4. Öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun, nitelikli metinler seçer; materyal ve etkinlikler tasarlar.
5. Ulusal ve uluslararası yayınlar aracılığıyla eğitim, kültür ve gündemle ilgili gelişmeleri takip eder.
6. Türkçe eğitimine özgü ölçme ve değerlendirme stratejilerini bilir, ölçme aracı geliştirir ve kullanır.
7. Dil becerilerini (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma) geliştirmeye yönelik stratejilerden yararlanarak öğrencilerin bireysel farklılıklarına ve gelişim özelliklerine uygun materyal tasarlar.
8. Türkçeyi her ortamda kurallarına uygun, etkili ve özenli kullanarak dil duyarlığı ve dil bilinci geliştirmek için topluma örnek olur.
9. Millî, manevi evrensel değerleri gözetir, paydaşlarıyla etkili iletişim kurarak tutum ve davranışlarıyla topluma model olur.
10. Vatandaş ve öğretmen olarak görev hak ve sorumluluklarına uygun davranır.
11. Ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak, yabancı dilini/dillerini geliştirerek, meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli desteklemesi gerektiğini bilir.
12. Öğretim süreçlerinde karşılaştığı problemleri belirler, çözmek için araştırma etiğine uygun bilimsel çalışmalar yapar; sonuçları raporlar, çözüm önerilerine yönelik projeler üretir.
13. Bilgi ve iletişim teknolojilerini -öğretme ve öğrenme süreçleri de dâhil olmak üzere- bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma, değerlendirme ve üretme amaçlarıyla etkili bir biçimde kullanır.
14. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği temel kavramları ve ilkeleri (sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve öğretim ilke ve yöntemleri, rehberlik vs.) bilir.
15. Paydaşlarıyla iş birliği yaparak okul içi ve okul dışı sosyal-kültürel etkinlikler (belirli gün haftalar için şiir dinletisi, tiyatro, anma, kutlama vb. programları) düzenler.
16. Dil beceriyle ilgili kavramları, konuları, sorunları bilir ve yorumlar.
BECERİ Bilişsel - Uygulamalı
  • Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği temel kavramları ve ilkeleri (sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve öğretim ilke ve yöntemleri, rehberlik vs.) bilir.
  • Ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak, yabancı dilini/dillerini geliştirerek, meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli desteklemesi gerektiğini bilir.
  • Millî, manevi evrensel değerleri gözetir, paydaşlarıyla etkili iletişim kurarak tutum ve davranışlarıyla topluma model olur.
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerini -öğretme ve öğrenme süreçleri de dâhil olmak üzere- bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma, değerlendirme ve üretme amaçlarıyla etkili bir biçimde kullanır.
  • Dil becerilerini (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma) geliştirmeye yönelik stratejilerden yararlanarak öğrencilerin bireysel farklılıklarına ve gelişim özelliklerine uygun materyal tasarlar.
  • Dil bilimi ve dil bilgisi ile ilgili kuramları, sınıflamaları ve kavramları bilir; dil birimlerini Türkçenin yapısal özelliklerine göre çözümler.
  • Öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun, nitelikli metinler seçer; materyal ve etkinlikler tasarlar.
  • Öğretim süreçlerinde karşılaştığı problemleri belirler, çözmek için araştırma etiğine uygun bilimsel çalışmalar yapar; sonuçları raporlar, çözüm önerilerine yönelik projeler üretir.
  • Paydaşlarıyla iş birliği yaparak okul içi ve okul dışı sosyal-kültürel etkinlikler (belirli gün haftalar için şiir dinletisi, tiyatro, anma, kutlama vb. programları) düzenler.
  • Tarihsel süreç içerisinde Türk ve dünya edebiyatıyla ilgili kuram ve kavramları bilir; metinleri akımlara ve inceleme yöntemlerine göre çözümler.
  • Türkçeyi her ortamda kurallarına uygun, etkili ve özenli kullanarak dil duyarlığı ve dil bilinci geliştirmek için topluma örnek olur.
  • Dil beceriyle ilgili kavramları, konuları, sorunları bilir ve yorumlar.
  • Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
  • Ulusal ve uluslararası yayınlar aracılığıyla eğitim, kültür ve gündemle ilgili gelişmeleri takip eder.
  • Türkçe eğitimine özgü ölçme ve değerlendirme stratejilerini bilir, ölçme aracı geliştirir ve kullanır.
  • Vatandaş ve öğretmen olarak görev hak ve sorumluluklarına uygun davranır.
BİLGİ Kuramsal - Uygulamalı
  • Dil beceriyle ilgili kavramları, konuları, sorunları bilir ve yorumlar.
  • Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
  • Türkçe eğitimine özgü ölçme ve değerlendirme stratejilerini bilir, ölçme aracı geliştirir ve kullanır.
  • Vatandaş ve öğretmen olarak görev hak ve sorumluluklarına uygun davranır.
  • Dil bilimi ve dil bilgisi ile ilgili kuramları, sınıflamaları ve kavramları bilir; dil birimlerini Türkçenin yapısal özelliklerine göre çözümler.
  • Öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun, nitelikli metinler seçer; materyal ve etkinlikler tasarlar.
  • Tarihsel süreç içerisinde Türk ve dünya edebiyatıyla ilgili kuram ve kavramları bilir; metinleri akımlara ve inceleme yöntemlerine göre çözümler.
  • Dil becerilerini (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma) geliştirmeye yönelik stratejilerden yararlanarak öğrencilerin bireysel farklılıklarına ve gelişim özelliklerine uygun materyal tasarlar.
  • Türkçeyi her ortamda kurallarına uygun, etkili ve özenli kullanarak dil duyarlığı ve dil bilinci geliştirmek için topluma örnek olur.
  • Ulusal ve uluslararası yayınlar aracılığıyla eğitim, kültür ve gündemle ilgili gelişmeleri takip eder.
  • Millî, manevi evrensel değerleri gözetir, paydaşlarıyla etkili iletişim kurarak tutum ve davranışlarıyla topluma model olur.
  • Paydaşlarıyla iş birliği yaparak okul içi ve okul dışı sosyal-kültürel etkinlikler (belirli gün haftalar için şiir dinletisi, tiyatro, anma, kutlama vb. programları) düzenler.
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerini -öğretme ve öğrenme süreçleri de dâhil olmak üzere- bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma, değerlendirme ve üretme amaçlarıyla etkili bir biçimde kullanır.
  • Öğretim süreçlerinde karşılaştığı problemleri belirler, çözmek için araştırma etiğine uygun bilimsel çalışmalar yapar; sonuçları raporlar, çözüm önerilerine yönelik projeler üretir.
  • Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği temel kavramları ve ilkeleri (sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve öğretim ilke ve yöntemleri, rehberlik vs.) bilir.
  • Ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak, yabancı dilini/dillerini geliştirerek, meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli desteklemesi gerektiğini bilir.
YETKİNLİK Alana Özgü Yetkinlik
  • Dil beceriyle ilgili kavramları, konuları, sorunları bilir ve yorumlar.
  • Dil bilimi ve dil bilgisi ile ilgili kuramları, sınıflamaları ve kavramları bilir; dil birimlerini Türkçenin yapısal özelliklerine göre çözümler.
  • Tarihsel süreç içerisinde Türk ve dünya edebiyatıyla ilgili kuram ve kavramları bilir; metinleri akımlara ve inceleme yöntemlerine göre çözümler.
  • Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
  • Ulusal ve uluslararası yayınlar aracılığıyla eğitim, kültür ve gündemle ilgili gelişmeleri takip eder.
  • Paydaşlarıyla iş birliği yaparak okul içi ve okul dışı sosyal-kültürel etkinlikler (belirli gün haftalar için şiir dinletisi, tiyatro, anma, kutlama vb. programları) düzenler.
  • Türkçe eğitimine özgü ölçme ve değerlendirme stratejilerini bilir, ölçme aracı geliştirir ve kullanır.
  • Ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak, yabancı dilini/dillerini geliştirerek, meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli desteklemesi gerektiğini bilir.
  • Dil becerilerini (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma) geliştirmeye yönelik stratejilerden yararlanarak öğrencilerin bireysel farklılıklarına ve gelişim özelliklerine uygun materyal tasarlar.
  • Öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun, nitelikli metinler seçer; materyal ve etkinlikler tasarlar.
  • Türkçeyi her ortamda kurallarına uygun, etkili ve özenli kullanarak dil duyarlığı ve dil bilinci geliştirmek için topluma örnek olur.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
  • Öğretim süreçlerinde karşılaştığı problemleri belirler, çözmek için araştırma etiğine uygun bilimsel çalışmalar yapar; sonuçları raporlar, çözüm önerilerine yönelik projeler üretir.
  • Ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak, yabancı dilini/dillerini geliştirerek, meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli desteklemesi gerektiğini bilir.
  • Öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun, nitelikli metinler seçer; materyal ve etkinlikler tasarlar.
  • Tarihsel süreç içerisinde Türk ve dünya edebiyatıyla ilgili kuram ve kavramları bilir; metinleri akımlara ve inceleme yöntemlerine göre çözümler.
  • Dil bilimi ve dil bilgisi ile ilgili kuramları, sınıflamaları ve kavramları bilir; dil birimlerini Türkçenin yapısal özelliklerine göre çözümler.
  • Türkçeyi her ortamda kurallarına uygun, etkili ve özenli kullanarak dil duyarlığı ve dil bilinci geliştirmek için topluma örnek olur.
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerini -öğretme ve öğrenme süreçleri de dâhil olmak üzere- bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma, değerlendirme ve üretme amaçlarıyla etkili bir biçimde kullanır.
  • Dil becerilerini (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma) geliştirmeye yönelik stratejilerden yararlanarak öğrencilerin bireysel farklılıklarına ve gelişim özelliklerine uygun materyal tasarlar.
  • Ulusal ve uluslararası yayınlar aracılığıyla eğitim, kültür ve gündemle ilgili gelişmeleri takip eder.
  • Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği temel kavramları ve ilkeleri (sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve öğretim ilke ve yöntemleri, rehberlik vs.) bilir.
  • Dil beceriyle ilgili kavramları, konuları, sorunları bilir ve yorumlar.
  • Millî, manevi evrensel değerleri gözetir, paydaşlarıyla etkili iletişim kurarak tutum ve davranışlarıyla topluma model olur.
  • Paydaşlarıyla iş birliği yaparak okul içi ve okul dışı sosyal-kültürel etkinlikler (belirli gün haftalar için şiir dinletisi, tiyatro, anma, kutlama vb. programları) düzenler.
  • Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
  • Türkçe eğitimine özgü ölçme ve değerlendirme stratejilerini bilir, ölçme aracı geliştirir ve kullanır.
  • Vatandaş ve öğretmen olarak görev hak ve sorumluluklarına uygun davranır.
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
  • Dil beceriyle ilgili kavramları, konuları, sorunları bilir ve yorumlar.
  • Ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak, yabancı dilini/dillerini geliştirerek, meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli desteklemesi gerektiğini bilir.
  • Ulusal ve uluslararası yayınlar aracılığıyla eğitim, kültür ve gündemle ilgili gelişmeleri takip eder.
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerini -öğretme ve öğrenme süreçleri de dâhil olmak üzere- bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma, değerlendirme ve üretme amaçlarıyla etkili bir biçimde kullanır.
  • Vatandaş ve öğretmen olarak görev hak ve sorumluluklarına uygun davranır.
  • Millî, manevi evrensel değerleri gözetir, paydaşlarıyla etkili iletişim kurarak tutum ve davranışlarıyla topluma model olur.
  • Paydaşlarıyla iş birliği yaparak okul içi ve okul dışı sosyal-kültürel etkinlikler (belirli gün haftalar için şiir dinletisi, tiyatro, anma, kutlama vb. programları) düzenler.
  • Türkçeyi her ortamda kurallarına uygun, etkili ve özenli kullanarak dil duyarlığı ve dil bilinci geliştirmek için topluma örnek olur.
Öğrenme Yetkinliği
  • Dil becerilerini (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma) geliştirmeye yönelik stratejilerden yararlanarak öğrencilerin bireysel farklılıklarına ve gelişim özelliklerine uygun materyal tasarlar.
  • Millî, manevi evrensel değerleri gözetir, paydaşlarıyla etkili iletişim kurarak tutum ve davranışlarıyla topluma model olur.
  • Öğretim süreçlerinde karşılaştığı problemleri belirler, çözmek için araştırma etiğine uygun bilimsel çalışmalar yapar; sonuçları raporlar, çözüm önerilerine yönelik projeler üretir.
  • Türkçeyi her ortamda kurallarına uygun, etkili ve özenli kullanarak dil duyarlığı ve dil bilinci geliştirmek için topluma örnek olur.
  • Öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun, nitelikli metinler seçer; materyal ve etkinlikler tasarlar.
  • Vatandaş ve öğretmen olarak görev hak ve sorumluluklarına uygun davranır.
  • Dil beceriyle ilgili kavramları, konuları, sorunları bilir ve yorumlar.
  • Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği temel kavramları ve ilkeleri (sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve öğretim ilke ve yöntemleri, rehberlik vs.) bilir.
  • Paydaşlarıyla iş birliği yaparak okul içi ve okul dışı sosyal-kültürel etkinlikler (belirli gün haftalar için şiir dinletisi, tiyatro, anma, kutlama vb. programları) düzenler.
  • Türkçe eğitimine özgü ölçme ve değerlendirme stratejilerini bilir, ölçme aracı geliştirir ve kullanır.
  • Ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak, yabancı dilini/dillerini geliştirerek, meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli desteklemesi gerektiğini bilir.
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerini -öğretme ve öğrenme süreçleri de dâhil olmak üzere- bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma, değerlendirme ve üretme amaçlarıyla etkili bir biçimde kullanır.
  • Dil bilimi ve dil bilgisi ile ilgili kuramları, sınıflamaları ve kavramları bilir; dil birimlerini Türkçenin yapısal özelliklerine göre çözümler.
  • Tarihsel süreç içerisinde Türk ve dünya edebiyatıyla ilgili kuram ve kavramları bilir; metinleri akımlara ve inceleme yöntemlerine göre çözümler.
  • Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
  • Ulusal ve uluslararası yayınlar aracılığıyla eğitim, kültür ve gündemle ilgili gelişmeleri takip eder.
BECERİ Bilişsel - Uygulamalı
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Bilgi ve iletişim teknolojilerini -öğretme ve öğrenme süreçleri de dâhil olmak üzere- bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma, değerlendirme ve üretme amaçlarıyla etkili bir biçimde kullanır. 1,2 1,2,3
Dil becerilerini (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma) geliştirmeye yönelik stratejilerden yararlanarak öğrencilerin bireysel farklılıklarına ve gelişim özelliklerine uygun materyal tasarlar. 1,2 1,2,3,4,5,6
Dil beceriyle ilgili kavramları, konuları, sorunları bilir ve yorumlar. 1,2 1,2,3,4,5,6
Dil bilimi ve dil bilgisi ile ilgili kuramları, sınıflamaları ve kavramları bilir; dil birimlerini Türkçenin yapısal özelliklerine göre çözümler. 1,2 1,2,4
Millî, manevi evrensel değerleri gözetir, paydaşlarıyla etkili iletişim kurarak tutum ve davranışlarıyla topluma model olur. 1,2 1,2
Öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun, nitelikli metinler seçer; materyal ve etkinlikler tasarlar. 1,2 1,2,4,5,6
Öğretim süreçlerinde karşılaştığı problemleri belirler, çözmek için araştırma etiğine uygun bilimsel çalışmalar yapar; sonuçları raporlar, çözüm önerilerine yönelik projeler üretir. 1,2 1,2,3,4,5,6
Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği temel kavramları ve ilkeleri (sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve öğretim ilke ve yöntemleri, rehberlik vs.) bilir. 1,2 1
Paydaşlarıyla iş birliği yaparak okul içi ve okul dışı sosyal-kültürel etkinlikler (belirli gün haftalar için şiir dinletisi, tiyatro, anma, kutlama vb. programları) düzenler. 1,2 3
Tarihsel süreç içerisinde Türk ve dünya edebiyatıyla ilgili kuram ve kavramları bilir; metinleri akımlara ve inceleme yöntemlerine göre çözümler. 1,2 1,2,4
Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. 1,2 1,2,3,4,5,6
Türkçe eğitimine özgü ölçme ve değerlendirme stratejilerini bilir, ölçme aracı geliştirir ve kullanır. 1,2 4,5,6
Türkçeyi her ortamda kurallarına uygun, etkili ve özenli kullanarak dil duyarlığı ve dil bilinci geliştirmek için topluma örnek olur. 1,2 1,2,3
Ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak, yabancı dilini/dillerini geliştirerek, meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli desteklemesi gerektiğini bilir. 1,2 1,2,3
Ulusal ve uluslararası yayınlar aracılığıyla eğitim, kültür ve gündemle ilgili gelişmeleri takip eder. 1,2 1,2,3
Vatandaş ve öğretmen olarak görev hak ve sorumluluklarına uygun davranır. 1,2 1
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
2- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.

1-Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
2-Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
3-Alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
4-Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
5-Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
6-Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
BİLGİ Kuramsal - Uygulamalı
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Bilgi ve iletişim teknolojilerini -öğretme ve öğrenme süreçleri de dâhil olmak üzere- bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma, değerlendirme ve üretme amaçlarıyla etkili bir biçimde kullanır. 1 2,3
Dil becerilerini (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma) geliştirmeye yönelik stratejilerden yararlanarak öğrencilerin bireysel farklılıklarına ve gelişim özelliklerine uygun materyal tasarlar. 1 1,4,5
Dil beceriyle ilgili kavramları, konuları, sorunları bilir ve yorumlar. 1 1,4,5,6
Dil bilimi ve dil bilgisi ile ilgili kuramları, sınıflamaları ve kavramları bilir; dil birimlerini Türkçenin yapısal özelliklerine göre çözümler. 2 1,4,6
Millî, manevi evrensel değerleri gözetir, paydaşlarıyla etkili iletişim kurarak tutum ve davranışlarıyla topluma model olur. 1 5,6
Öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun, nitelikli metinler seçer; materyal ve etkinlikler tasarlar. 1 1,4,5
Öğretim süreçlerinde karşılaştığı problemleri belirler, çözmek için araştırma etiğine uygun bilimsel çalışmalar yapar; sonuçları raporlar, çözüm önerilerine yönelik projeler üretir. 1 2,3
Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği temel kavramları ve ilkeleri (sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve öğretim ilke ve yöntemleri, rehberlik vs.) bilir. 1 5
Paydaşlarıyla iş birliği yaparak okul içi ve okul dışı sosyal-kültürel etkinlikler (belirli gün haftalar için şiir dinletisi, tiyatro, anma, kutlama vb. programları) düzenler. 1 6
Tarihsel süreç içerisinde Türk ve dünya edebiyatıyla ilgili kuram ve kavramları bilir; metinleri akımlara ve inceleme yöntemlerine göre çözümler. 1 1,4,6
Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. 1 1,4,5
Türkçe eğitimine özgü ölçme ve değerlendirme stratejilerini bilir, ölçme aracı geliştirir ve kullanır. 1 1,3,4,5
Türkçeyi her ortamda kurallarına uygun, etkili ve özenli kullanarak dil duyarlığı ve dil bilinci geliştirmek için topluma örnek olur. 1 1,4,5,6
Ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak, yabancı dilini/dillerini geliştirerek, meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli desteklemesi gerektiğini bilir. 1 6
Ulusal ve uluslararası yayınlar aracılığıyla eğitim, kültür ve gündemle ilgili gelişmeleri takip eder. 1 1,2,3,4,5,6
Vatandaş ve öğretmen olarak görev hak ve sorumluluklarına uygun davranır. 1 1
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.

1-Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
2-Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
3-Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır.
4-Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
5-Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
6-Ulusal ve uluslararası kültürleri tanır.
YETKİNLİK Alana Özgü Yetkinlik
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Vatandaş ve öğretmen olarak görev hak ve sorumluluklarına uygun davranır. 1,2,4,5,6,7
Bilgi ve iletişim teknolojilerini -öğretme ve öğrenme süreçleri de dâhil olmak üzere- bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma, değerlendirme ve üretme amaçlarıyla etkili bir biçimde kullanır. 3,4,6,7
Dil becerilerini (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma) geliştirmeye yönelik stratejilerden yararlanarak öğrencilerin bireysel farklılıklarına ve gelişim özelliklerine uygun materyal tasarlar. 1,2 3,7
Dil beceriyle ilgili kavramları, konuları, sorunları bilir ve yorumlar. 1,2 2,3,6,7
Dil bilimi ve dil bilgisi ile ilgili kuramları, sınıflamaları ve kavramları bilir; dil birimlerini Türkçenin yapısal özelliklerine göre çözümler. 1,2 6
Millî, manevi evrensel değerleri gözetir, paydaşlarıyla etkili iletişim kurarak tutum ve davranışlarıyla topluma model olur. 1,2,4,6,7
Öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun, nitelikli metinler seçer; materyal ve etkinlikler tasarlar. 1,2 3,6,7
Öğretim süreçlerinde karşılaştığı problemleri belirler, çözmek için araştırma etiğine uygun bilimsel çalışmalar yapar; sonuçları raporlar, çözüm önerilerine yönelik projeler üretir. 1,2,6,7
Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği temel kavramları ve ilkeleri (sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve öğretim ilke ve yöntemleri, rehberlik vs.) bilir. 1,2,3,4,5,6,7
Paydaşlarıyla iş birliği yaparak okul içi ve okul dışı sosyal-kültürel etkinlikler (belirli gün haftalar için şiir dinletisi, tiyatro, anma, kutlama vb. programları) düzenler. 1,2 1,2,3,4,5,6,7
Tarihsel süreç içerisinde Türk ve dünya edebiyatıyla ilgili kuram ve kavramları bilir; metinleri akımlara ve inceleme yöntemlerine göre çözümler. 1,2 6
Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. 1,2 2,3,6,7
Türkçe eğitimine özgü ölçme ve değerlendirme stratejilerini bilir, ölçme aracı geliştirir ve kullanır. 1,2 3,7
Türkçeyi her ortamda kurallarına uygun, etkili ve özenli kullanarak dil duyarlığı ve dil bilinci geliştirmek için topluma örnek olur. 1,2 1,2,4,6,7
Ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak, yabancı dilini/dillerini geliştirerek, meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli desteklemesi gerektiğini bilir. 1,2 1,2,3,6,7
Ulusal ve uluslararası yayınlar aracılığıyla eğitim, kültür ve gündemle ilgili gelişmeleri takip eder. 1,2 2,3,7
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
2- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

1-Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
2-Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
3-Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
4-Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
5-Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
6-Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
7-Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Bilgi ve iletişim teknolojilerini -öğretme ve öğrenme süreçleri de dâhil olmak üzere- bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma, değerlendirme ve üretme amaçlarıyla etkili bir biçimde kullanır. 1,2,3 1,2,3,
Dil becerilerini (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma) geliştirmeye yönelik stratejilerden yararlanarak öğrencilerin bireysel farklılıklarına ve gelişim özelliklerine uygun materyal tasarlar. 1,2,3 1,2,3
Dil beceriyle ilgili kavramları, konuları, sorunları bilir ve yorumlar. 1,2,3 1,2,3
Dil bilimi ve dil bilgisi ile ilgili kuramları, sınıflamaları ve kavramları bilir; dil birimlerini Türkçenin yapısal özelliklerine göre çözümler. 1,2,3 1
Millî, manevi evrensel değerleri gözetir, paydaşlarıyla etkili iletişim kurarak tutum ve davranışlarıyla topluma model olur. 1,2,3 1,2,3
Öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun, nitelikli metinler seçer; materyal ve etkinlikler tasarlar. 1,2,3 1,2,3
Öğretim süreçlerinde karşılaştığı problemleri belirler, çözmek için araştırma etiğine uygun bilimsel çalışmalar yapar; sonuçları raporlar, çözüm önerilerine yönelik projeler üretir. 1,2,3 1,2,3
Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği temel kavramları ve ilkeleri (sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve öğretim ilke ve yöntemleri, rehberlik vs.) bilir. 1,2,3 1,2,3
Paydaşlarıyla iş birliği yaparak okul içi ve okul dışı sosyal-kültürel etkinlikler (belirli gün haftalar için şiir dinletisi, tiyatro, anma, kutlama vb. programları) düzenler. 1,2,3 1,2,3
Tarihsel süreç içerisinde Türk ve dünya edebiyatıyla ilgili kuram ve kavramları bilir; metinleri akımlara ve inceleme yöntemlerine göre çözümler. 1,2,3 1
Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. 1,2,3 1,2
Türkçe eğitimine özgü ölçme ve değerlendirme stratejilerini bilir, ölçme aracı geliştirir ve kullanır. 1,2,3 1,2,3
Türkçeyi her ortamda kurallarına uygun, etkili ve özenli kullanarak dil duyarlığı ve dil bilinci geliştirmek için topluma örnek olur. 1,2,3 1,2,3
Ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak, yabancı dilini/dillerini geliştirerek, meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli desteklemesi gerektiğini bilir. 1,2,3 1,2,3
Ulusal ve uluslararası yayınlar aracılığıyla eğitim, kültür ve gündemle ilgili gelişmeleri takip eder. 1,2,3 1,2,3
Vatandaş ve öğretmen olarak görev hak ve sorumluluklarına uygun davranır. 1,2,3 1,2,3
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
2- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
3- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

1-Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
2-Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
3-Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Bilgi ve iletişim teknolojilerini -öğretme ve öğrenme süreçleri de dâhil olmak üzere- bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma, değerlendirme ve üretme amaçlarıyla etkili bir biçimde kullanır. 1,2,3,4,5 1,2,3,4,5,6,7,8
Dil becerilerini (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma) geliştirmeye yönelik stratejilerden yararlanarak öğrencilerin bireysel farklılıklarına ve gelişim özelliklerine uygun materyal tasarlar. 3,7
Dil beceriyle ilgili kavramları, konuları, sorunları bilir ve yorumlar. 1,2,3,4,5 1,7
Dil bilimi ve dil bilgisi ile ilgili kuramları, sınıflamaları ve kavramları bilir; dil birimlerini Türkçenin yapısal özelliklerine göre çözümler. 4,5
Millî, manevi evrensel değerleri gözetir, paydaşlarıyla etkili iletişim kurarak tutum ve davranışlarıyla topluma model olur. 1,2,3,4,5 1,3,4,5,7,8
Öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun, nitelikli metinler seçer; materyal ve etkinlikler tasarlar. 3,7
Öğretim süreçlerinde karşılaştığı problemleri belirler, çözmek için araştırma etiğine uygun bilimsel çalışmalar yapar; sonuçları raporlar, çözüm önerilerine yönelik projeler üretir. 2,3,4,5,6,7
Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği temel kavramları ve ilkeleri (sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve öğretim ilke ve yöntemleri, rehberlik vs.) bilir. 1,7
Paydaşlarıyla iş birliği yaparak okul içi ve okul dışı sosyal-kültürel etkinlikler (belirli gün haftalar için şiir dinletisi, tiyatro, anma, kutlama vb. programları) düzenler. 1,2,3,4,5 1,3,5,8
Tarihsel süreç içerisinde Türk ve dünya edebiyatıyla ilgili kuram ve kavramları bilir; metinleri akımlara ve inceleme yöntemlerine göre çözümler. 4,5
Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. 3
Türkçe eğitimine özgü ölçme ve değerlendirme stratejilerini bilir, ölçme aracı geliştirir ve kullanır. 3,7
Türkçeyi her ortamda kurallarına uygun, etkili ve özenli kullanarak dil duyarlığı ve dil bilinci geliştirmek için topluma örnek olur. 1,2,3,4,5 1,3,4,5,7,8
Ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak, yabancı dilini/dillerini geliştirerek, meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli desteklemesi gerektiğini bilir. 1,2,3,4,5 1,2,3,4,5,6,7,8
Ulusal ve uluslararası yayınlar aracılığıyla eğitim, kültür ve gündemle ilgili gelişmeleri takip eder. 2,3,4,5 1,2,6,8
Vatandaş ve öğretmen olarak görev hak ve sorumluluklarına uygun davranır. 1,2,3,4,5 1,3,4,5,8
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
2- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
3- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
4- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
5- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

1-Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
2-Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve ve bu gelişmeleri izler.
3-Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
4-Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
5-Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
6-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
7-Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8-Farklı kültürlerde yaşar ve sosyal yaşama uyum sağlar.
Öğrenme Yetkinliği
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Bilgi ve iletişim teknolojilerini -öğretme ve öğrenme süreçleri de dâhil olmak üzere- bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma, değerlendirme ve üretme amaçlarıyla etkili bir biçimde kullanır. 1,2,3,4 1,2,3,4
Dil becerilerini (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma) geliştirmeye yönelik stratejilerden yararlanarak öğrencilerin bireysel farklılıklarına ve gelişim özelliklerine uygun materyal tasarlar. 1,2,3,4 1,2,3
Dil beceriyle ilgili kavramları, konuları, sorunları bilir ve yorumlar. 1,2,3 1,2,3,4
Dil bilimi ve dil bilgisi ile ilgili kuramları, sınıflamaları ve kavramları bilir; dil birimlerini Türkçenin yapısal özelliklerine göre çözümler. 1,2,3 1,4
Millî, manevi evrensel değerleri gözetir, paydaşlarıyla etkili iletişim kurarak tutum ve davranışlarıyla topluma model olur. 1,2,3 1,3
Öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun, nitelikli metinler seçer; materyal ve etkinlikler tasarlar. 1,2,3,4 1,2,3,4
Öğretim süreçlerinde karşılaştığı problemleri belirler, çözmek için araştırma etiğine uygun bilimsel çalışmalar yapar; sonuçları raporlar, çözüm önerilerine yönelik projeler üretir. 1,2,3 1,2,3,4
Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği temel kavramları ve ilkeleri (sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve öğretim ilke ve yöntemleri, rehberlik vs.) bilir. 1,2,3,4 1,3
Paydaşlarıyla iş birliği yaparak okul içi ve okul dışı sosyal-kültürel etkinlikler (belirli gün haftalar için şiir dinletisi, tiyatro, anma, kutlama vb. programları) düzenler. 1,2,3 1,3
Tarihsel süreç içerisinde Türk ve dünya edebiyatıyla ilgili kuram ve kavramları bilir; metinleri akımlara ve inceleme yöntemlerine göre çözümler. 1,2,3 1,4
Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. 1,2,3 1,2,3
Türkçe eğitimine özgü ölçme ve değerlendirme stratejilerini bilir, ölçme aracı geliştirir ve kullanır. 1,2,3,4 1,2,3
Türkçeyi her ortamda kurallarına uygun, etkili ve özenli kullanarak dil duyarlığı ve dil bilinci geliştirmek için topluma örnek olur. 1,2,3 1,3
Ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak, yabancı dilini/dillerini geliştirerek, meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli desteklemesi gerektiğini bilir. 1,2,3 1,2,3,4
Ulusal ve uluslararası yayınlar aracılığıyla eğitim, kültür ve gündemle ilgili gelişmeleri takip eder. 1,2,3 1,2,3,4
Vatandaş ve öğretmen olarak görev hak ve sorumluluklarına uygun davranır. 1,2,3 1,2,3
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
2- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
3- Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.

1-Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
2-Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
3-Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
4-Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Mezunlarımız, öncelikli olarak KPSS sonrasında o yılki puan barajını geçtikleri takdirde Milli Eğitim Bakanlığı´na bağlı ilköğretim okulları II. kademe sınıflarına Türkçe öğretmeni olarak atanabilirler. Bunun yanı sıra mezunlarımız, özel ilköğretim kurumları ile özel dershanelerde de çalışabilir, yayınevlerinde dil danışmanı olarak görev alabilirler.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla yüksek lisans ve doktora programlarında öğrenim görebilirler.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Bölümümüzde her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70`ine; uygulamaların en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve 1 yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı % 40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2.00 olması gerekir.
12
Mezuniyet Koşulları
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.
13
Çalışma Şekli
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Ana Bilim Dalı Başkanı: Prof. Dr. Gökhan ARI
Bologna Program Koordinatörü: Prof. Dr. Gökhan ARI
İş Adresi: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü Görükle-Bursa
İş Tel.: 0224 2942280-2942228
mail: gokhanari@uludag.edu.tr
Bologna Koordinatörü: Doç. Dr. Mustafa Uluocak
İş Adresi: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü Görükle-Bursa
İş Tel.: 0224 2755038
mail: muluocak@uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, 6 Profesör, 5 doçent, 2 Dr. Öğretim Üyesi, 2 Araştırma Görevlisi olmak üzere 15 akademisyen ile eğitim-öğretim faaliyetlerini devam ettirmektedir. Diğer taraftan bölümün öğretim elemanları fakültenin farklı bölümlerindeki alanlarıyla ilgili derslerin yürütülmesine de katkıda bulunmaktadırlar. Öğretim elemanları, derslerin yanı sıra başta lisansüstü çalışmaları olmak üzere, araştırma ve proje gibi faaliyetler içinde de bulunmaktadırlar.
1. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
GZK0001 BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ Zorunlu 3 0 0 5
MBZ0001 EĞİTİME GİRİŞ Zorunlu 2 0 0 3
MBZ0002 EĞİTİM FELSEFESİ Zorunlu 2 0 0 3
TUR1201 EDEBİYAT BİLGİ VE KURAMLARI I Zorunlu 2 0 0 3
TUR1203 OSMANLI TÜRKÇESİ I Zorunlu 2 0 0 3
TUR1205 TÜRK DİL BİLGİSİ I Zorunlu 2 0 0 4
TUR1207 KARİYER PLANLAMA Zorunlu 1 0 0 1
ATA101 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I Zorunlu 2 0 0 2
GKZ1003 TÜRK DİLİ I Zorunlu 3 0 0 5
YAD101 YABANCI DİL I (İNGİLİZCE) Zorunlu 2 0 0 2
Toplam 31
2. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
MBZ0004 EĞİTİM PSİKOLOJİSİ Zorunlu 2 0 0 3
TUR1202 EDEBİYAT BİLGİ VE KURAMLARI II Zorunlu 2 0 0 3
TUR1204 OSMANLI TÜRKÇESİ II Zorunlu 2 0 0 3
TUR1206 TÜRK DİL BİLGİSİ II Zorunlu 2 0 0 3
TUR1208 DİL EĞİTİMİNİN TEMEL KAVRAMLARI Zorunlu 2 0 0 5
TUR1210 TÜRKÇE ÖĞRETİMİ TARİHİ Zorunlu 2 0 0 4
ATA102 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ II Zorunlu 2 0 0 2
GKZ1004 TÜRK DİLİ II Zorunlu 3 0 0 5
YAD102 YABANCI DİL II (İNGİLİZCE) Zorunlu 2 0 0 2
Toplam 30
3. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
MBZ0006 EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Zorunlu 2 0 0 3
MBZ0007 ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ Zorunlu 2 0 0 3
TUR2003 ESKİ TÜRK EDEBİYATI I Zorunlu 2 0 0 2
TUR2011 YENİ TÜRK EDEBİYATI I Zorunlu 2 0 0 2
TUR2201 ÇOCUK EDEBİYATI I Zorunlu 2 0 0 2
TUR2203 TÜRKÇE ÖĞRENME VE ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI Zorunlu 2 0 0 3
TUR2205 DİNLEME EĞİTİMİ Zorunlu 3 0 0 4
TUR2209 TÜRK DİL BİLGİSİ III Zorunlu 2 0 0 3
Seçmeli dersler için tıklayınız. 8
Toplam 30
4. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
MBZ0008 ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Zorunlu 2 0 0 3
TUR2008 ESKİ TÜRK EDEBİYATI II Zorunlu 2 0 0 2
TUR2012 YENİ TÜRK EDEBİYATI II Zorunlu 2 0 0 2
TUR2202 ÇOCUK EDEBİYATI II Zorunlu 2 0 0 2
TUR2204 TÜRKÇE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Zorunlu 2 0 0 3
TUR2206 KONUŞMA EĞİTİMİ Zorunlu 3 0 0 4
TUR2210 TÜRK DİL BİLGİSİ IV Zorunlu 2 0 0 2
Seçmeli dersler için tıklayınız. 12
Toplam 30
5. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
GKZ0002 TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI Zorunlu 1 2 0 2
MBZ0009 TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Zorunlu 2 0 0 3
TUR3201 TÜRKÇE DERS KİTABI İNCELEMELERİ Zorunlu 2 0 0 3
TUR3203 OKUMA EĞİTİMİ Zorunlu 3 0 0 4
TUR3205 DİL BİLİMİ Zorunlu 2 0 0 3
TUR3207 TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE MATERYAL TASARIMI Zorunlu 2 0 0 3
Toplam 18
6. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
MBZ0010 EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Zorunlu 2 0 0 3
MBZ0012 SINIF YÖNETİMİ Zorunlu 2 0 0 3
TUR3202 YAZMA EĞİTİMİ Zorunlu 3 0 0 4
TUR3204 TÜRK HALK EDEBİYATI Zorunlu 2 0 0 2
TUR3206 METİN DİL BİLİMİ Zorunlu 2 0 0 3
TUR3208 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM UYGULAMALARI Zorunlu 3 0 0 3
Toplam 18
7. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
MBTUR01 ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI I Zorunlu 2 6 0 10
MBZ0013 OKULLARDA REHBERLİK Zorunlu 2 0 0 3
MBZ0014 ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA Zorunlu 2 0 0 3
TUR4201 DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Zorunlu 2 0 0 2
TUR4203 TİYATRO VE DRAMA UYGULAMALARI Zorunlu 2 0 0 4
Toplam 22
8. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
MBTUR02 ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI II Zorunlu 2 6 0 10
TUR4222 TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİ Zorunlu 3 0 0 4
TUR4224 DÜNYA EDEBİYATI Zorunlu 2 0 0 4
Toplam 18
3. Yarıyıl Seçmeli Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
GKS0002 BESLENME VE SAĞLIK Seçmeli 2 0 0 4
GKS0003 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Seçmeli 2 0 0 4
GKS0004 BİLİM VE ARAŞTIRMA ETİĞİ Seçmeli 2 0 0 4
GKS0006 GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARI Seçmeli 2 0 0 4
GKS0008 İNSAN İLİŞKİLERİ VE İLETİŞİM Seçmeli 2 0 0 4
GKS0009 KARİYER PLANLAMA VE GELİŞTİRME Seçmeli 2 0 0 4
GKS0010 KÜLTÜR VE DİL Seçmeli 2 0 0 4
GKS0013 SANAT VE ESTETİK Seçmeli 2 0 0 4
GKS0017 TÜRK MUSİKİSİ Seçmeli 2 0 0 4
MBS0002 ÇOCUK PSİKOLOJİSİ Seçmeli 2 0 0 4
MBS0007 EĞİTİMDE DRAMA Seçmeli 2 0 0 4
MBS0009 EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME Seçmeli 2 0 0 4
MBS0010 EĞİTİMDE PROJE HAZIRLAMA Seçmeli 2 0 0 4
MBS0011 ELEŞTİREL VE ANALİTİK DÜŞÜNME Seçmeli 2 0 0 4
MBS0013 KAPSAYICI EĞİTİM Seçmeli 2 0 0 4
MBS0014 KARAKTER VE DEĞER EĞİTİMİ Seçmeli 2 0 0 4
MBS0016 MİKRO ÖĞRETİM Seçmeli 2 0 0 4
MBS0017 MÜZE EĞİTİMİ Seçmeli 2 0 0 4
MBS0018 OKUL DIŞI ÖĞRENME ORTAMLARI Seçmeli 2 0 0 4
MBS0021 SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA VE EĞİTİM Seçmeli 2 0 0 4
4. Yarıyıl Seçmeli Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
TUR0001 ANLAM BİLİMİ Seçmeli 2 0 0 4
TUR0002 DİL EDİNİMİ Seçmeli 2 0 0 4
TUR0003 ELEŞTİREL OKUMA Seçmeli 2 0 0 4
TUR0006 KELİME ÖĞRETİMİ Seçmeli 2 0 0 4
TUR0007 MEDYA OKURYAZARLIĞI Seçmeli 2 0 0 4
TUR0008 SES EĞİTİMİ VE DİKSİYON Seçmeli 2 0 0 4
TUR0009 SINIF İÇİ ÖĞRENMELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ Seçmeli 2 0 0 4
TUR0010 TÜRKÇE DERS KİTABI İNCELEMESİ Seçmeli 2 0 0 4
TUR0011 TÜRKÇENİN GÜNCEL SORUNLARI Seçmeli 2 0 0 4
TUR0012 TÜRK TASAVVUF EDEBİYATI Seçmeli 2 0 0 4
TUR0013 TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE SINAV HAZIRLAMA VE DEĞERLENDİRME Seçmeli 2 0 0 4
TUR0014 YARATICI YAZMA Seçmeli 2 0 0 4
TUR0015 ÖRNEKLERLE TÜRK ROMANI Seçmeli 2 0 0 4
TUR0016 MODERN TÜRK ŞİİRİ İNCELEMELERİ Seçmeli 2 0 0 4
TUR0017 TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE MATERYAL TASARIMI Seçmeli 2 0 0 4
TUR0017 TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE P4C UYGULAMALARI Seçmeli 2 0 0 4
TUR0018 DİVAN ŞİİRİ Seçmeli 2 0 0 4
TUR0018 TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİJİTAL ARAÇLAR Seçmeli 2 0 0 4
T1: Teori U2: Uygulama L3: Laboratuvar
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr