Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Doktora Programı, Eğitim Bilimleri Enstitüsü içerisinde Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı altında yer almaktadır. Programda alan bilgisi, araştırma bilgisinin yanı sıra uygulamaya ilişkin zorunlu ve seçmeli dersler verilmektedir. Dersler kuramsal ve uygulamalı olarak yürütülmektedir. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Doktora Programı, 2011 öğretim yılında, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine gereksinim duyulan çeşitli alanlarda bu hizmetleri sunabilecek, kuramsal ve uygulamalı bilgi ve beceriler ile donanmış uzman personel yetiştirmek ve alandaki bilimsel gelişmelere katkıda bulunacak akademisyen yetiştirmek amacıyla açılmıştır. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı, 4 Profesör, 5 Doçent, 2 Doktor Öğretim Üyesi ve 2 Araştırma Görevlisi ile hizmet vermektedir.
2
Verilen Derece
Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Rehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim alanında Doktora derecesine sahip olunur.
3
Derecenin Düzeyi
Doktora
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
1-Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Yüksek Lisans diploması, 2 - Lisansüstü giriş sınavından (ALES) gerekli puanı almış olanlar, 3 - Yeterli yabancı dil becerisine sahip olanlar başvurabilirler.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Programın ya da ilişkili olan diğer bölümlerin lisansüstü programlarında mevcut olan derslerden en az 24 kredilik ders, seminer, uzmanlık alan dersi, ve tez çalışmalarını (toplam 240 AKTS karşılığı) başarıyla tamamlayan, 100 üzerinden en az 75 ağırlıklı not ortalaması elde eden, Doktora Yeterlik Sınavını başaran ve hazırladığı tez önerisini ve tezini seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunan öğrencilere Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanında Doktora diploması verilir.
7
Program Profili
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Doktora Programının amacı rehberlik ve psikolojik danışmanlık bilgi, beceri ve tutumlarına sahip, mesleğin etik kurallarını bilen ve uygulayan, mesleğindeki gelişmeleri takip eden uzmanlar ve bilimsel araştırma yürütecek düzeyde istatistik ve bilimsel araştırma tekniklerini kullanabilen akademisyenler yetiştirmektir.
8
Program Yeterlilikleri - TYYÇ - TAY İlişkisi
8.1
Program Yeterlikleri
1.
Çok değişkenli istatistiksel yöntemleri kullanarak özgün araştırmalar planlamak.
2.
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında önleyici ve gelişimsel programlar hazırlayıp, uygulamak.
3.
Deneysel Desenleri kullanarak özgün araştırmalar yapmak.
4.
Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini yaparak olayları farklı bakış açılarıyla değerlendirmek.
5.
Alana katkı sağlayacak özgün bir çalışmayı tasarlayıp gerçekleştirerek yayınlamak.
6.
Yüksek Lisans ve Doktora yeterliliklerine dayalı olarak edindiği güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün düşünce ve çalışmalar üretmek.
7.
Çocuk, ergen ve yetişkinlerle bireysel ve grupla psikolojik danışma yapmak, evlilik ve aile danışmanlığı konusunda rehberlik yapmak.
8.
Bilime katkı getirecek önerilerde bulunmak ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulamak.
9.
Akademik ve profesyonel bağlamda bilimsel, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak.
10.
Lisansüstü düzeyde içselleştirdiği bilgileri analiz, sentez ve değerlendirme becerileri yolu ile derinleştirerek, alana yeni katkılar sağlamak.
11.
En az bir yabancı dilde, iyi düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek, özgün fikirlerini uzman bir topluluk önünde savunabilmek
12.
Araştırmalarında mesleki ve bilimsel etik değerlere uygun davranmak.
8.2
TYYÇ - Program Yeterliği İlişkisi
Program Yeterliliği
TYYÇ-1 BİLGİ (Kuramsal - Uygulamalı)
TYYÇ-2 BECERİ (Bilişsel - Uygulamalı)
TYYÇ-3 YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme)
TYYÇ-4 YETKİNLİK (Öğrenme Yetkinliği)
TYYÇ-5 YETKİNLİK (İletişim ve Sosyal Yetkinlik)
TYYÇ-6 YETKİNLİK (Alana Özgü Yetkinlik)
1
Çok değişkenli istatistiksel yöntemleri kullanarak özgün araştırmalar planlamak.
1,2
1,2,3,4
1,2,3
1
1,2,3
1,2,3
2
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında önleyici ve gelişimsel programlar hazırlayıp, uygulamak.
1,2
1,2,3,4
1,2,3
1
1,2,3
1,2,3
3
Deneysel Desenleri kullanarak özgün araştırmalar yapmak.
1,2
1,2,3,4
1,2,3
1
1,2,3
1,2,3
4
Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini yaparak olayları farklı bakış açılarıyla değerlendirmek.
1,2
1,2,3,4
1,2,3
1
1,2,3
1,2,3
5
Alana katkı sağlayacak özgün bir çalışmayı tasarlayıp gerçekleştirerek yayınlamak.
1,2
1,2,3,4
1,2,3
1
1,2,3
1,2,3
6
Yüksek Lisans ve Doktora yeterliliklerine dayalı olarak edindiği güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün düşünce ve çalışmalar üretmek.
1,2
1,2,3,4
1,2,3
1
1,2,3
1,2,3
7
Çocuk, ergen ve yetişkinlerle bireysel ve grupla psikolojik danışma yapmak, evlilik ve aile danışmanlığı konusunda rehberlik yapmak.
1,2
1,2,3,4
1,2,3
1
1,2,3
1,2,3
8
Bilime katkı getirecek önerilerde bulunmak ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulamak.
1,2
1,2,3,4
1,2,3
1
1,2,3
1,2,3
9
Akademik ve profesyonel bağlamda bilimsel, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak.
1,2
1,2,3,4
1,2,3
1
1,2,3
1,2,3
10
Lisansüstü düzeyde içselleştirdiği bilgileri analiz, sentez ve değerlendirme becerileri yolu ile derinleştirerek, alana yeni katkılar sağlamak.
1,2
1,2,3,4
1,2,3
1
1,2,3
1,2,3
11
En az bir yabancı dilde, iyi düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek, özgün fikirlerini uzman bir topluluk önünde savunabilmek
1,2
1,2,3,4
1,2,3
1
1,2,3
1,2,3
12
Araştırmalarında mesleki ve bilimsel etik değerlere uygun davranmak.
1,2
1,2,3,4
1,2,3
1
1,2,3
1,2,3
8.3
PROGRAM YETERLİLİĞİ - TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) İLİŞKİSİ
Program Yeterliliği
TAY-1 BİLGİ (Kuramsal - Uygulamalı)
TAY-2 BECERİ (Bilişsel - Uygulamalı)
TAY-3 YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme)
TAY-4 YETKİNLİK (Öğrenme Yetkinliği)
TAY-5 YETKİNLİK (İletişim ve Sosyal Yetkinlik)
TAY-6 YETKİNLİK (Alana Özgü Yetkinlik)
1
Çok değişkenli istatistiksel yöntemleri kullanarak özgün araştırmalar planlamak.
1,2
1,2,3
1,2,3,4
1,2
2
1,2,3
2
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında önleyici ve gelişimsel programlar hazırlayıp, uygulamak.
1,2
1,2,3
1,2,3,4
1,2,3,4
1,2,4
1,2,3
3
Deneysel Desenleri kullanarak özgün araştırmalar yapmak.
1,2
1,2,3
1,2,3,4
1,2,4
1
1,3
4
Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini yaparak olayları farklı bakış açılarıyla değerlendirmek.
1,2
1,2,3
1,2,3,4
1,2,3,4
1,2,4
1,2,3
5
Alana katkı sağlayacak özgün bir çalışmayı tasarlayıp gerçekleştirerek yayınlamak.
1,2
1,2,3
1,2,3,4
1,2,3,4
1,2,4
1,2,3
6
Yüksek Lisans ve Doktora yeterliliklerine dayalı olarak edindiği güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün düşünce ve çalışmalar üretmek.
1,2
1,2,3
1,2,3,4
1,2,3,4
1,2,4
1,2,3
7
Çocuk, ergen ve yetişkinlerle bireysel ve grupla psikolojik danışma yapmak, evlilik ve aile danışmanlığı konusunda rehberlik yapmak.
1,2
1,2,3
1,2,3,4
1,2,3,4
1,2,4
1,2,3
8
Bilime katkı getirecek önerilerde bulunmak ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulamak.
1,2
1,2,3
1,2,3,4
1,2,3,4
1,2,4
1,2,3
9
Akademik ve profesyonel bağlamda bilimsel, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak.
1,2
1,2,3
1,2,3,4
1,2,3,4
1,2,4
1,2,3
10
Lisansüstü düzeyde içselleştirdiği bilgileri analiz, sentez ve değerlendirme becerileri yolu ile derinleştirerek, alana yeni katkılar sağlamak.
1,2
1,2,3
1,2,3,4
1,2,3,4
1,2,4
1,2,3
11
En az bir yabancı dilde, iyi düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek, özgün fikirlerini uzman bir topluluk önünde savunabilmek
1,2
1,2,3
1,2,3,4
1,2,3,4
3
1,2,3
12
Araştırmalarında mesleki ve bilimsel etik değerlere uygun davranmak.
1,2
1,2,3
1,2,3,4
3
1,2,4
2,3
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Doktora Programı mezunları, resmi ve özel okullarda, Rehberlik Araştırma Merkezlerinde uzman Psikolojik danışman ve üniversitelerde akademisyen olarak çalışabilirler.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Doktora programını tamamlayanlar, Doktora sonrası çalışma programlarına başvurabilirler.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için kuramsal derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam zorunluluğu vardır. Öğrenciler her ders için en az bir ara sınav ile yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı % 50, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 50 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilmektedir. Yarıyıl sonu sınavından en az 75 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler, o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları ise şartlı başarılı kabul edilmektedir. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının (GANO) en az 2,0 olması gerekir.
12
Mezuniyet Koşulları
Zorunlu ve seçmeli dersler, seminer dersi, yeterlik sınavı, tez önerisi, uzmanlık alan dersi ile tez çalışmasını (toplam 240 AKTS) başarmış olması, aldığı tüm derslerden en az CB (75) ya da bunun üzerinde harf notu alması gerekmektedir. Konusuyla ilgili hazırlamış olduğu Tez önerisi ile Bitirme Tezini seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunması gerekmektedir.
13
Çalışma Şekli
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Bölüm Başkanı: Prof. Dr. Nagihan OĞUZ DURAN e-mail: nagihan@uludag.edu.tr Ana Bilim Dalı Başkanı Doç. Dr. Asuman YÜKSEL e-mail: asumany@uludag.edu.tr Bologna Koordinatörü Dr. Öğr. Üy. Meltem YILDIZ e-mail: meltemyildiz@uludag.edu.tr Bologna Koordinatör Yardımcısı Araş. Gör. Firdevs ÖZTÜRK e-mail:firdevsozturk@uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Doktora Programına devam eden öğrenciler, Bursa Uludağ Üniversitesi kampüsündeki tüm olanaklardan (kütüphane, yemekhane, yurtlar, spor tesisleri, öğrenci kulüpleri vb.) faydalanabilirler, ayrıca eğitim fakültesi bünyesinde bulunan kütüphane ve bilgisayar laboratuarlarından faydalanabilirler.