1 | Course Title: | TURKIC WORLD IN XIII-XVI CENTURIES |
2 | Course Code: | TRH4102 |
3 | Type of Course: | Optional |
4 | Level of Course: | First Cycle |
5 | Year of Study: | 4 |
6 | Semester: | 8 |
7 | ECTS Credits Allocated: | 6 |
8 | Theoretical (hour/week): | 3 |
9 | Practice (hour/week) : | 0 |
10 | Laboratory (hour/week) : | 0 |
11 | Prerequisites: | None |
12 | Recommended optional programme components: | None |
13 | Language: | Turkish |
14 | Mode of Delivery: | Face to face |
15 | Course Coordinator: | Dr. Ögr. Üyesi Yusuf Ziya KARAASLAN |
16 | Course Lecturers: | Prof. Dr. Mehmet TEZCAN |
17 | Contactinformation of the Course Coordinator: |
Dr. Öğr. Üyesi Yusuf Ziya KARAASLAN E-posta: yzkaraaslan@uludag.edu.tr Telefon: +90 (224) 275 51 00 Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü Görükle Kampüsü 16059 - Görükle-Nilüfer-BURSA |
18 | Website: | |
19 | Objective of the Course: | To enable students to have information about the states, dynasties and events that emerged in the field of Turkestan and the Near East between the XIII-XVI centuries, and to understand the development of Turkish culture in the same geography and history range. |
20 | Contribution of the Course to Professional Development | It contributes to their careers by helping them get to know the Turkish world in the XIII-XVI centuries. |
21 | Learning Outcomes: |
|
22 | Course Content: |
Week | Theoretical | Practical |
1 | Introduction, purpose, scope, resources and researches of the course | |
2 | Chinggis Khan and Mongol invasion (1206-1227) | |
3 | Historical process of the Mongol Empire (1227-1259) | |
4 | Golden Horde Khanate | |
5 | Ilkhanid State | |
6 | Near East after Ilkhanid State | |
7 | Yuan Dynasty | |
8 | Chagatai Khanate | |
9 | Scientific developments in the Turkish world during the Mongol Empire and its successors | |
10 | Foundation of the Timurid State: Amir Timur and his campaigns | |
11 | The Timurid State after Amir Timur and the scientific development in Turkestan in the Timurid era | |
12 | The foundation and development of the Safavid Empire (1501-1596) | |
13 | The foundation and development of the Mughal Empire (1526-1605) | |
14 | Scientific developments in Safavids and Mughals (XVI century) |
23 | Textbooks, References and/or Other Materials: |
Abdülkadir Yuvalı, İlhanlı Tarihi, Bilge Kültür Sanat, İstanbul 2017. A. T. Özcan, Moğol-Rus İlişkileri (1223-1341), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2017. A. Zeki Velidi Togan, Umumi Türk Tarihine Giriş: En Eski Devirlerden 16. Asra Kadar, I-II, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2019. Andrew Newman, Safevî İranı: Pers İmparatorluğu'nun Yeniden Doğuşu, çev. D. G. Anar, VakıfBank Kültür Yayınları, İstanbul 2023. Avrasya’nın Sekiz Asrı: Çengizoğulları, haz. H. Alan-İ. Kemaloğlu, Ötüken Neşriyat, İstanbul 2021. Bertold Spuler, İran Moğolları – Siyaset, İdare ve Kültür – İlhanlılar Devri, 1220-1350, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2011. Beatrice Forbes Manz, Timurlenk: Bozkırların Son Göçebe Fatihi, çev. Z. Bilgin, Kronik Kitap, İstanbul 2019. Beatrice Forbes Manz, Timurlu İran'ında İktidar, Siyaset ve Din, çev. D. Şendil, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2013. Faruk Sümer, Karakoyunlular (Başlangıçtan Cihan-Şah’a Kadar), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2021. George Lane, Moğolların Kısa Tarihi, çev. T. Sivrikaya, İletişim Yayınları, İstanbul 2022. Halis Bıyıktay, Timurlular Zamanında Hindistan Türk İmparatorluğu, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1989. Hayrunnisa Alan, Bozkırdan Cennet Bahçesine: Timurlular 1360-1506, Ötüken Neşriyat, İstanbul 2007. İç Asya Tarihi: Cengizliler Çağı, haz. N. Di Cosmo, A. J. Frank, P. B. Golden, çev. ed. A. T. Özcan, Kronik Kitap, İstanbul 2022. İsmail Aka, İran’da Türkmen Hâkimiyeti (Karakoyunlular Devri), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2001. İsmail Aka, Mirza Şahruh ve Zamanı (1405-1447), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1994. İsmail Aka, Timur ve Devleti, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2017. İsmail Aka, Timurlular Devleti Tarihi, Berikan yayınevi, Ankara 2010. İsmail Aka, Timurlular: Orta Asya’nın Parlak Devri, Kronik Kitap, İstanbul 2020. John F. Richards, Babür Türk İmparatorluğu: Tarih, Kültür, Teşkilat, çev. Y. Tekin, Kronik Kitap, İstanbul 2021. Michal Biran, Cengiz Han, trc. A. F. Yıldırım, VakıfBank Kültür Yayınları, İstanbul 2019. Michael H. Fisher, Bâbürlüler: Hindistan’da Bir Türk İmparatorluğu, çev. M. Fatih Çalışır, Kronik Kitap, İstanbul 2020. René Grousset, Stepler İmparatorluğu: Attilâ, Cengiz Han, Timur, trc. H. İnalcık, yay. haz. E. Tokdemir-M. Dönmez, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2015. Roger Savory, Safeviler Devrinde İran, çev. Ö. Koçak, Bilge Kültür Sanat, İstanbul 2021. Timothy May, Moğol İmparatorluğu, çev. Ü. E. Uysal, Kronik Kitap, İstanbul 2021. V. V. Barthold, Orta Asya Tarihi Üzerine Dört Çalışma, çev. İ. Aslan, Post Yayın Dağıtım, İstanbul 2020. Wilhelm Barthold, Uluğ Bey ve Zamanı, çev. İ. Aka, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2015. |
24 | Assesment |
TERM LEARNING ACTIVITIES | NUMBER | PERCENT |
Midterm Exam | 1 | 40 |
Quiz | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 60 |
Total | 2 | 100 |
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade | 40 | |
Contribution of Final Exam to Success Grade | 60 | |
Total | 100 | |
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course | Written exam | |
Information |
25 | ECTS / WORK LOAD TABLE |
Activites | NUMBER | TIME [Hour] | Total WorkLoad [Hour] |
Theoretical | 14 | 3 | 42 |
Practicals/Labs | 0 | 0 | 0 |
Self Study and Preparation | 0 | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 0 | 0 | 0 |
Projects | 2 | 42 | 84 |
Field Studies | 0 | 0 | 0 |
Midtermexams | 1 | 14 | 14 |
Others | 0 | 0 | 0 |
Final Exams | 1 | 36 | 36 |
Total WorkLoad | 176 | ||
Total workload/ 30 hr | 5,87 | ||
ECTS Credit of the Course | 6 |
26 | CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LO: Learning Objectives | PQ: Program Qualifications |
Contribution Level: | 1 Very Low | 2 Low | 3 Medium | 4 High | 5 Very High |