1 | Course Title: | DIDACTIC POETIC TEXTS IN TURKISH ISLAMIC LITERATURE |
2 | Course Code: | ITS5139 |
3 | Type of Course: | Optional |
4 | Level of Course: | Second Cycle |
5 | Year of Study: | 1 |
6 | Semester: | 1 |
7 | ECTS Credits Allocated: | 6 |
8 | Theoretical (hour/week): | 3 |
9 | Practice (hour/week) : | 0 |
10 | Laboratory (hour/week) : | 0 |
11 | Prerequisites: | None |
12 | Recommended optional programme components: | None |
13 | Language: | Turkish |
14 | Mode of Delivery: | Face to face |
15 | Course Coordinator: | Dr. Ögr. Üyesi ALİ İHSAN AKÇAY |
16 | Course Lecturers: | Prof. Dr. Bilal Kemikli |
17 | Contactinformation of the Course Coordinator: | aliakcay@uludag.edu.tr |
18 | Website: | |
19 | Objective of the Course: | The aim of this course is to provide students an important place constitutes recognition verse didactic texts Turkish-Islamic literature |
20 | Contribution of the Course to Professional Development | It provides the necessary formation in areas such as religious services, archiving, and teaching where students of the Faculty of Theology are employed. |
21 | Learning Outcomes: |
|
22 | Course Content: |
Week | Theoretical | Practical |
1 | " Didactic ", " Poem ," " poetry " and " science " concepts | |
2 | The emergence of didactic literature | |
3 | The emergence of didactic literature in the Islamic style | |
4 | Verse sciences classifications | |
5 | Kalam : Verse Aqaid description , unification and munajat on | |
6 | Hadith: Hadith verse and hadith procedure | |
7 | Jurisprudence : Poetic Verse Shurutu's - Salat on catechism , Faraiz-namas, Hajjnamas, | |
8 | Tafsir : verse commentaries and meal are | |
9 | Our Prophet, in didactic literature : sirah verse , miraj-namas and d mawlid literature | |
10 | Verse dictionaries and grammar | |
11 | Verse dates: stories of the prophets , verse epics , war proceedings description | |
12 | Verse morality books : Nasihat-name description , description futuwwa | |
13 | Poem on the other sciences I | |
14 | General evaluation |
23 | Textbooks, References and/or Other Materials: |
ÇELEBİOĞLU Âmil, 'Türk Edebiyatında Manzûm Dinî Eserler", Eski Türk Edebiyatı Araştırmaları, İstanbul, 1998, s. 349-365. LEVEND Agâh Sırrı, “Dinî Edebiyatımızın Başlıca Ürünleri”, Türk Dili Arastırmaları Yıllığı Belleten, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 1972, s. 35-80. AKKUŞ Metin, Klasik Türk Şiirinin Anlam Dünyası: Edebi Türler ve Tarzlar, Ankara, 2006. CANIM Rıdvan, Divan Edebiyatında Türler, Grafiker Yayınları, Ankara, 2010. AKÇAY Ali İhsan, Türk Edebiyatı’nda Manzum Akaidnameler, Emin Yay. Bursa 2015. AKÇAY Ali İhsan, “Salah Tracts In Verse Wıthın Turkısh Lıterature Khulasat Al-Kaıdanı And Turkısh Translatıons In Verse”, International Journal of Humanities and Social Science, Vol. 1 No. 15 [Special Issue – October 2011], ISSN 2221-0989(Print) ANBARCIOĞLU Meliha (Tarıkâhya), “İtikad-nâme ve Türkçe Çevirisi”, Necati Lugal Armağanı, TTK Basımevi, Ankara, 1968, s. 649-701. ATAY Hüseyin , "Fatih-Süleymâniye Medreseleri Ders Programları ve İcazetnameler", Vakıflar Dergisi, XIII (1981), ss. 171-236. FAZLIOĞLU Şükran, Ta’lim İle İrşad Arasında: Erzurumlu İbrahim Hakkı’nın Medrese Ders Müfredatı, Dîvan İlmî Araştırmalar, S. 18, (2005/1). ss. 115-173. FAZLIOĞLU Şükran, “Manzûme fî tertîb el-kutub fî el-‘ulûm ve Osmanlı Medreseleri’ndeki Ders Kitapları”, Değerler Eğitimi Dergisi, C. I, S. 1. Ocak 2003, ss. 97-110 FAZLIOĞLU Şükran, “Nebî Efendi-zâde’nin Kasîde fî el-kutub el-meşhûre fî el- ulûm’una göre bir medrese ders talebesinin ders ve kitab haritası”, Kutadgubilig, İstanbul 2003, Sayı 3, ss. 191-221. İshak Zencânî, “Akaid Manzûmesi” –Türkçe Manzûm-“, Akâid Risaleleri XIII (Ayrı Basım), Haz. Ali Nar, Yy., Ty., s. 1-31. TUZCU Kemal, “Klasik Arap Şiiri’nde Didaktik Şirler”, AÜDTCFD, 47, 2 (2007) 148-150. ZENGİN Zeki S., “Kurtuluş Savaşı Döneminde Medrese Öğretim Programları ve Ders İçeriklerinin Düzenlenmesi Çalışmaları”, AÜİFD., C. XLIV (2003) Sayı 1, s. 277-313. YILDIRIM Kadri, “Didaktik Şiirin Abbasiler Döneminde Ortaya Çıkışı ve Gelişimi Üzerine Bir İnceleme”, UÜİFD., 2009, C. XVIII, S. 1. |
24 | Assesment |
TERM LEARNING ACTIVITIES | NUMBER | PERCENT |
Midterm Exam | 0 | 0 |
Quiz | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 100 |
Total | 1 | 100 |
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade | 0 | |
Contribution of Final Exam to Success Grade | 100 | |
Total | 100 | |
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course | Exam. | |
Information |
25 | ECTS / WORK LOAD TABLE |
Activites | NUMBER | TIME [Hour] | Total WorkLoad [Hour] |
Theoretical | 14 | 3 | 42 |
Practicals/Labs | 0 | 0 | 0 |
Self Study and Preparation | 5 | 20 | 100 |
Homeworks, Performances | 0 | 0 | 0 |
Projects | 0 | 0 | 0 |
Field Studies | 0 | 0 | 0 |
Midtermexams | 0 | 0 | 0 |
Others | 0 | 0 | 0 |
Final Exams | 1 | 38 | 38 |
Total WorkLoad | 180 | ||
Total workload/ 30 hr | 6 | ||
ECTS Credit of the Course | 6 |
26 | CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LO: Learning Objectives | PQ: Program Qualifications |
Contribution Level: | 1 Very Low | 2 Low | 3 Medium | 4 High | 5 Very High |