Türkçe English Rapor to Course Content
COURSE SYLLABUS
SUBDISCIPLINES OF FIQH
1 Course Title: SUBDISCIPLINES OF FIQH
2 Course Code: TIB5205
3 Type of Course: Optional
4 Level of Course: Second Cycle
5 Year of Study: 1
6 Semester: 1
7 ECTS Credits Allocated: 6
8 Theoretical (hour/week): 3
9 Practice (hour/week) : 0
10 Laboratory (hour/week) : 0
11 Prerequisites: None
12 Recommended optional programme components: None
13 Language: Turkish
14 Mode of Delivery: Face to face
15 Course Coordinator: Doç. Dr. MUSTAFA ATEŞ
16 Course Lecturers: Doç. Dr. Eren GÜNDÜZ, Doç. Dr. M. Salih KUMAŞ, Doç. Dr. Seyit Mehmet UĞUR, Dr. Öğr. Üyesi Nazan LİLA
17 Contactinformation of the Course Coordinator: mustafaates@uludag.edu.tr,
Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
60 292
18 Website:
19 Objective of the Course: To know the sub-disciplines of fiqh that have emerged throughout the historical process and to have knowledge about their basic subjects and contents.
20 Contribution of the Course to Professional Development To know the sub-disciplines of fiqh
21 Learning Outcomes:
1 Having general knowledge about the sub-disciplines of fiqh;
2 To be able to understand the basic research topics of the sub-disciplines of fiqh.;
3 Learning the basic literature of the sub-disciplines of fiqh;
4 To be able to interpret the relationship between the sub-disciplines of fiqh;
5 Learning the emergence of sub-disciplines of fiqh in the history of fiqh;
6 Getting to know modern studies on the sub-disciplines of fiqh;
7 To be able to interpret the relationship between furû and usûl;
8 To be able to interpret the relationship between fatwâ and qadâ;
9 Obtaining a general idea about the solution of Nawâzil and vâqı'ât type issues;
10 Obtaining a general understanding of the fatwa procedure, judgment procedure and al-siyâsa al-shari'iyya;
22 Course Content:
Week Theoretical Practical
1 Introduction of course content and resources
2 Furû Fiqh Literature
3 Furû Fiqh Literature
4 The Nature and Purpose of Usul of Fiqh
5 The Nature and Purpose of Usul of Fiqh
6 Writing methods of Usul-i Fiqh books: Fuqahâ, Mutekellimîn and Memzûj method
7 Fatwa
8 Navâzil and vâqı‘ât
9 Navâzil and vâqı‘ât
10 The Method of Fatwa
11 The Method of Fatwa
12 Adab al-Qadâ
13 al-Ahkâm al-Sultâniyya and al-Siyâsa al-Shar‘iyya
14 Kharâj and Amwâl
23 Textbooks, References and/or Other Materials: DİA;
-“Hanefi Mezhebi”
- “Şafii Mezhebi”
- “Maliki Mezhebi”
- “Hanbeli Mezhebi”
- DİA; “Usûl-i fıkıh”
Köksal, A. Cüneyd. Fıkıh Usulünün Mahiyeti ve Gayesi. İsam Yayınları
BEDİR, Murteza. “Kelâmcı ve Fıkıhçı Usul Geleneklerine İlişkin Bazı Eleştirel Mülahazalar”, İslam Araştırmaları
Dergisi, 29 (2013): 65-97.
İLTAŞ, Davut. “Fıkıh Usûlu¨ Yazımında ‘Kelamcılar Yöntemi ve Fakihler Yöntemi’ Ayrışmasının Mahiyeti Üzerine”, Bilimname, XVII, 2009/2: 65-95.
UĞUR, Seyit Mehmet. “Fıkıh Usûlü Yazımında Memzûc Metot Üzerine Bir İnceleme: İbnü’s-Sââtî’nin Nihâyetü’l-
Vüsûl’ü Örneği”, Bilimname: Düşünce Platformu, 2019/2, sayı: 38, s. 689-724.
Yığın [yıgın], Adem Fukahâ Metodunun Genel Yapısı
Üzerine, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2003/1, sayı: 24, s. 65-105.
DİA; "Fetva"
Kaya, Süleyman Osmanlı Fetvası Üzerine, Türkiye Araştırmaları Literatu¨r Dergisi , 2013, cilt: XI, sayı: 22, s. 79-125
Aslan, Nâsi, Osmanlı Hukuku’nun Oluşumunda
Fetvâ ve Kazâ Mu¨nasebeti, Dinî Araştırmalar , 1999, cilt: II, sayı: 4, s. 85-100
Özen, Şükrü; Osmanlı Döneminde Fetva Literatürü, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 2005, cilt: III,
sayı: 5 [Türk Hukuk Tarihi Sayısı], s. 249-378
DİA; "Nevâzil"
Okur, Kaşif Hamdi 17. Yu¨zyıl Osmanlı Fıkıhçılarının Nevazile Yönelik Fıkhî Argu¨mantasyonu (Mehmed Fıkhî el- Aynî ve Risâletu¨’d-Duhân ve’l-Kahve Örneği)
Ateş, Mustafa. Hanefî Mezhebinde Nikâh-ı Tenezzu¨hî ve Osmanlı Uygulaması
Ateş, Mustafa. Hanefî Mezhebine Göre Talakın Gizlenmesi
Durumunda İddetin Başlangıcı: Meşâyih Fetvasının Müftâ Bih Hale Geliş Süreci, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2021, cilt: VIII, sayı: 2, s. 94-110
Ahmet Yaman, Fetva Usulu¨ ve Adabı, İfav
Bayder, Osman Hanefi Fetva Usulü Literatürü ve Bedreddin eş-Şuhâvî’nin “et-Tırâzu’l- Müzheb” Adlı Fetva Usulünün Değerlendirilmesi, Bilimname: Düşünce Platformu, 2015/2, sayı: 29, s. 211-229
Mustafa Ateş, İbn Abidin, İSAM.
Yaman, Ahmet. Fetvâ ve Mezhep Fetvâ Usûlü ve Tarihinin Tartışmalı Bir Konusu Olarak Fetvâ-Mezhep İlişkisi, Marmara Üniversitesi İlahiyat Faku¨ltesi Dergisi, 2015, sayı: 48, s. 5-34
DİA; “Kazâ”
Fahrettin Atar. İslam Yargılama Hukukunun Esasları, İfav Yayınları, 2013.
Asım Cüneyd Köksal, Fıkıh ve Siyaset, Klasik, 2016.
Kavak, Özgür. Bir Osmanlı Kadısının GÖzüyle Siyaset: Letaifü’l- Efkar ve Kaşifü’l-Esrar Yahut Osmanlı Saltanatını Fıkıh Diliyle Temellendirmek, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi [İstanbul Yüksek İslam Enstitüsü Dergisi] [MÜİFD], 2012, cilt: I, sayı: 42, s. 95-120
Cengiz Kallek. İslam İktisat Düşüncesi Tarihi, Klasik Yayınları.
Özmen, Muhammed. Ebû Ubeyd’in Kitabü’l-Emvâl’deki Çeşitli İktisadî Görüşleri, Entelektüel Bağımlılığı Aşmak: İlim Geleneğimiz Üzerine Araştırmalar, 2009, s. 228-233
Cengiz Kallek. İslam İktisat Düşüncesi Tarihi, Klasik Yayınları.
24 Assesment
TERM LEARNING ACTIVITIES NUMBER PERCENT
Midterm Exam 0 0
Quiz 0 0
Homeworks, Performances 0 0
Final Exam 1 100
Total 1 100
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade 0
Contribution of Final Exam to Success Grade 100
Total 100
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course classical exam, in-class performance
Information
25 ECTS / WORK LOAD TABLE
Activites NUMBER TIME [Hour] Total WorkLoad [Hour]
Theoretical 14 3 42
Practicals/Labs 0 0 0
Self Study and Preparation 14 5 70
Homeworks, Performances 0 5 70
Projects 0 0 0
Field Studies 0 0 0
Midtermexams 0 0 0
Others 0 0 0
Final Exams 1 2 2
Total WorkLoad 184
Total workload/ 30 hr 6,13
ECTS Credit of the Course 6
26 CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS
PQ1 PQ2 PQ3 PQ4 PQ5 PQ6 PQ7 PQ8 PQ9 PQ10 PQ11 PQ12
LO1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
LO2 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
LO3 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0
LO4 0 0 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0
LO5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
LO6 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0
LO7 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0
LO8 0 0 0 0 0 0 0 2 0 0 0 0
LO9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
LO10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0
LO: Learning Objectives PQ: Program Qualifications
Contribution Level: 1 Very Low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
Bologna Communication
E-Mail : bologna@uludag.edu.tr
Design and Coding
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr