1 | Course Title: | SUBDISCIPLINES OF FIQH |
2 | Course Code: | TIB5205 |
3 | Type of Course: | Optional |
4 | Level of Course: | Second Cycle |
5 | Year of Study: | 1 |
6 | Semester: | 1 |
7 | ECTS Credits Allocated: | 6 |
8 | Theoretical (hour/week): | 3 |
9 | Practice (hour/week) : | 0 |
10 | Laboratory (hour/week) : | 0 |
11 | Prerequisites: | None |
12 | Recommended optional programme components: | None |
13 | Language: | Turkish |
14 | Mode of Delivery: | Face to face |
15 | Course Coordinator: | Doç. Dr. MUSTAFA ATEŞ |
16 | Course Lecturers: | Doç. Dr. Eren GÜNDÜZ, Doç. Dr. M. Salih KUMAŞ, Doç. Dr. Seyit Mehmet UĞUR, Dr. Öğr. Üyesi Nazan LİLA |
17 | Contactinformation of the Course Coordinator: |
mustafaates@uludag.edu.tr, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi 60 292 |
18 | Website: | |
19 | Objective of the Course: | To know the sub-disciplines of fiqh that have emerged throughout the historical process and to have knowledge about their basic subjects and contents. |
20 | Contribution of the Course to Professional Development | To know the sub-disciplines of fiqh |
21 | Learning Outcomes: |
|
22 | Course Content: |
Week | Theoretical | Practical |
1 | Introduction of course content and resources | |
2 | Furû Fiqh Literature | |
3 | Furû Fiqh Literature | |
4 | The Nature and Purpose of Usul of Fiqh | |
5 | The Nature and Purpose of Usul of Fiqh | |
6 | Writing methods of Usul-i Fiqh books: Fuqahâ, Mutekellimîn and Memzûj method | |
7 | Fatwa | |
8 | Navâzil and vâqı‘ât | |
9 | Navâzil and vâqı‘ât | |
10 | The Method of Fatwa | |
11 | The Method of Fatwa | |
12 | Adab al-Qadâ | |
13 | al-Ahkâm al-Sultâniyya and al-Siyâsa al-Shar‘iyya | |
14 | Kharâj and Amwâl |
23 | Textbooks, References and/or Other Materials: |
DİA; -“Hanefi Mezhebi” - “Şafii Mezhebi” - “Maliki Mezhebi” - “Hanbeli Mezhebi” - DİA; “Usûl-i fıkıh” Köksal, A. Cüneyd. Fıkıh Usulünün Mahiyeti ve Gayesi. İsam Yayınları BEDİR, Murteza. “Kelâmcı ve Fıkıhçı Usul Geleneklerine İlişkin Bazı Eleştirel Mülahazalar”, İslam Araştırmaları Dergisi, 29 (2013): 65-97. İLTAŞ, Davut. “Fıkıh Usûlu¨ Yazımında ‘Kelamcılar Yöntemi ve Fakihler Yöntemi’ Ayrışmasının Mahiyeti Üzerine”, Bilimname, XVII, 2009/2: 65-95. UĞUR, Seyit Mehmet. “Fıkıh Usûlü Yazımında Memzûc Metot Üzerine Bir İnceleme: İbnü’s-Sââtî’nin Nihâyetü’l- Vüsûl’ü Örneği”, Bilimname: Düşünce Platformu, 2019/2, sayı: 38, s. 689-724. Yığın [yıgın], Adem Fukahâ Metodunun Genel Yapısı Üzerine, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2003/1, sayı: 24, s. 65-105. DİA; "Fetva" Kaya, Süleyman Osmanlı Fetvası Üzerine, Türkiye Araştırmaları Literatu¨r Dergisi , 2013, cilt: XI, sayı: 22, s. 79-125 Aslan, Nâsi, Osmanlı Hukuku’nun Oluşumunda Fetvâ ve Kazâ Mu¨nasebeti, Dinî Araştırmalar , 1999, cilt: II, sayı: 4, s. 85-100 Özen, Şükrü; Osmanlı Döneminde Fetva Literatürü, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 2005, cilt: III, sayı: 5 [Türk Hukuk Tarihi Sayısı], s. 249-378 DİA; "Nevâzil" Okur, Kaşif Hamdi 17. Yu¨zyıl Osmanlı Fıkıhçılarının Nevazile Yönelik Fıkhî Argu¨mantasyonu (Mehmed Fıkhî el- Aynî ve Risâletu¨’d-Duhân ve’l-Kahve Örneği) Ateş, Mustafa. Hanefî Mezhebinde Nikâh-ı Tenezzu¨hî ve Osmanlı Uygulaması Ateş, Mustafa. Hanefî Mezhebine Göre Talakın Gizlenmesi Durumunda İddetin Başlangıcı: Meşâyih Fetvasının Müftâ Bih Hale Geliş Süreci, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2021, cilt: VIII, sayı: 2, s. 94-110 Ahmet Yaman, Fetva Usulu¨ ve Adabı, İfav Bayder, Osman Hanefi Fetva Usulü Literatürü ve Bedreddin eş-Şuhâvî’nin “et-Tırâzu’l- Müzheb” Adlı Fetva Usulünün Değerlendirilmesi, Bilimname: Düşünce Platformu, 2015/2, sayı: 29, s. 211-229 Mustafa Ateş, İbn Abidin, İSAM. Yaman, Ahmet. Fetvâ ve Mezhep Fetvâ Usûlü ve Tarihinin Tartışmalı Bir Konusu Olarak Fetvâ-Mezhep İlişkisi, Marmara Üniversitesi İlahiyat Faku¨ltesi Dergisi, 2015, sayı: 48, s. 5-34 DİA; “Kazâ” Fahrettin Atar. İslam Yargılama Hukukunun Esasları, İfav Yayınları, 2013. Asım Cüneyd Köksal, Fıkıh ve Siyaset, Klasik, 2016. Kavak, Özgür. Bir Osmanlı Kadısının GÖzüyle Siyaset: Letaifü’l- Efkar ve Kaşifü’l-Esrar Yahut Osmanlı Saltanatını Fıkıh Diliyle Temellendirmek, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi [İstanbul Yüksek İslam Enstitüsü Dergisi] [MÜİFD], 2012, cilt: I, sayı: 42, s. 95-120 Cengiz Kallek. İslam İktisat Düşüncesi Tarihi, Klasik Yayınları. Özmen, Muhammed. Ebû Ubeyd’in Kitabü’l-Emvâl’deki Çeşitli İktisadî Görüşleri, Entelektüel Bağımlılığı Aşmak: İlim Geleneğimiz Üzerine Araştırmalar, 2009, s. 228-233 Cengiz Kallek. İslam İktisat Düşüncesi Tarihi, Klasik Yayınları. |
24 | Assesment |
TERM LEARNING ACTIVITIES | NUMBER | PERCENT |
Midterm Exam | 0 | 0 |
Quiz | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 100 |
Total | 1 | 100 |
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade | 0 | |
Contribution of Final Exam to Success Grade | 100 | |
Total | 100 | |
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course | classical exam, in-class performance | |
Information |
25 | ECTS / WORK LOAD TABLE |
Activites | NUMBER | TIME [Hour] | Total WorkLoad [Hour] |
Theoretical | 14 | 3 | 42 |
Practicals/Labs | 0 | 0 | 0 |
Self Study and Preparation | 14 | 5 | 70 |
Homeworks, Performances | 0 | 5 | 70 |
Projects | 0 | 0 | 0 |
Field Studies | 0 | 0 | 0 |
Midtermexams | 0 | 0 | 0 |
Others | 0 | 0 | 0 |
Final Exams | 1 | 2 | 2 |
Total WorkLoad | 184 | ||
Total workload/ 30 hr | 6,13 | ||
ECTS Credit of the Course | 6 |
26 | CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LO: Learning Objectives | PQ: Program Qualifications |
Contribution Level: | 1 Very Low | 2 Low | 3 Medium | 4 High | 5 Very High |