1 | Course Title: | EASTERN EUROPEAN TURKISH HISTORY (IV.-XIII. CENTURIES) |
2 | Course Code: | TRH4109 |
3 | Type of Course: | Optional |
4 | Level of Course: | First Cycle |
5 | Year of Study: | 4 |
6 | Semester: | 7 |
7 | ECTS Credits Allocated: | 6 |
8 | Theoretical (hour/week): | 3 |
9 | Practice (hour/week) : | 0 |
10 | Laboratory (hour/week) : | 0 |
11 | Prerequisites: | None |
12 | Recommended optional programme components: | None |
13 | Language: | Turkish |
14 | Mode of Delivery: | Face to face |
15 | Course Coordinator: | Dr. Ögr. Üyesi Yusuf Ziya KARAASLAN |
16 | Course Lecturers: | Prof. Dr. Mehmet TEZCAN |
17 | Contactinformation of the Course Coordinator: |
Dr. Öğr. Üyesi Yusuf Ziya KARAASLAN E-posta: yzkaraaslan@uludag.edu.tr Telefon: +90 (224) 275 51 00 Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü Görükle Kampüsü 16059 - Görükle-Nilüfer-BURSA |
18 | Website: | |
19 | Objective of the Course: | To enable students to get to know the Turkish tribes and states that settled and dominated the Eastern European area between the IV-XIII centuries. |
20 | Contribution of the Course to Professional Development | It contributes to students' careers by helping them understand the Turkish communities and states that existed in the Eastern European geography in the IV-XIII centuries. |
21 | Learning Outcomes: |
|
22 | Course Content: |
Week | Theoretical | Practical |
1 | Introduction, purpose, scope, resources and researches of the course | |
2 | First nomadic communities in Eastern Europe | |
3 | European Huns | |
4 | Suvars, Avars and Oghurs | |
5 | Great Bulgarian State, Danube and Volga Bulgarians | |
6 | Establishment and development of the Khazar Khaganate | |
7 | Fall and decline of the Khazar Khaganate | |
8 | Diplomacy in the Khazar Khaganate: Relations with Byzantium, the Muslim world and the Slavs | |
9 | Hungarians | |
10 | Pechenegs | |
11 | Uzs (Oghuzs) | |
12 | Cumans (Kipchaks) | |
13 | Genghis Khan and the Mongol invasion | |
14 | Establishment of the Golden Horde Khanate |
23 | Textbooks, References and/or Other Materials: |
Artamonov, M. İ., Hazar Tarihi – Türkler, Yahudiler, Ruslar, tash. ne notl. L. N. Gumilëv, çev. D. A. Batur, Selenge Yayınları, İstanbul 2004. Doğu Avrupa Türk Tarihi, ed. O. Karatay-S. Acar, Kronik Kitap, İstanbul 2020. Golden, P. B. Hazar Çalışmaları, çev. E. Ç. Mızrak, Selenge Yayınları, İstanbul 2006. Golden, P. B., Türk Halkları Tarihine Giriş, çev. O. Karatay, Ötüken Neşriyat, İstanbul 2020. Gökbel, A., Kıpçak Türkleri, Ötüken Neşriyat, İstanbul 2021. Gumilëv, L. N., Eski Ruslar ve Büyük Bozkır Halkları, I-II, çev. D. A. Batur, Selenge Yayınları, 2022. Gumilëv, L. N., Hazar Çevresinde Bin Yıl: Etno-Tarih Açısından Türk Halklarının ve Çevre Halkların Şekillenişi Üzerine, çev. D. A. Batur, Selenge Yayınları, 2020. Karatay, O., Hazarlar: Yahudi Türkler Türk Yahudiler ve Ötekiler, Kripto Yayınları, İstanbul 2018. Kurat, A. N., VI-XIII. Yüzyıllarda Karadeniz Kuzeyindeki Türk Kavimleri ve Devletleri, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1972. Kurat, A. N., Makaleler, I-II, yay. haz. N. Yazılıtaş-A. Vurgun, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2015. Kurat, A. N., Peçenekler, yay. haz. D. A. Batur, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2016. Kurat, A. N., Rusya Tarihi: Başlangıçtan 1917’ye Kadar, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1987. Ortak Türk Tarihi, I-VI, ed. B. A. Gökdağ-S. Y. Gömeç-O. Karatay, Yeni Türkiye Yayınları, 2019. Özcan, A. T., Hazar Kağanlığı ve Etrafındaki Dünya, Kronik Kitap, İstanbul 2019. Rásonyi, L., Doğu Avrupada Türklük, yay. haz. Y. Gedikli, Selenge Yayınları, İstanbul 2006. Vásáry, I., Kumanlar ve Tatarlar: Osmanlı Öncesi Balkanlar’da Doğulu Askerler (1185-1365), çev. A. C. Akkoyunlu, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2018. |
24 | Assesment |
TERM LEARNING ACTIVITIES | NUMBER | PERCENT |
Midterm Exam | 1 | 40 |
Quiz | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 60 |
Total | 2 | 100 |
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade | 40 | |
Contribution of Final Exam to Success Grade | 60 | |
Total | 100 | |
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course | Written exam | |
Information |
25 | ECTS / WORK LOAD TABLE |
Activites | NUMBER | TIME [Hour] | Total WorkLoad [Hour] |
Theoretical | 14 | 3 | 42 |
Practicals/Labs | 0 | 0 | 0 |
Self Study and Preparation | 3 | 18 | 54 |
Homeworks, Performances | 0 | 0 | 0 |
Projects | 2 | 24 | 48 |
Field Studies | 0 | 0 | 0 |
Midtermexams | 1 | 12 | 12 |
Others | 0 | 0 | 0 |
Final Exams | 1 | 24 | 24 |
Total WorkLoad | 180 | ||
Total workload/ 30 hr | 6 | ||
ECTS Credit of the Course | 6 |
26 | CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LO: Learning Objectives | PQ: Program Qualifications |
Contribution Level: | 1 Very Low | 2 Low | 3 Medium | 4 High | 5 Very High |