1 | Course Title: | INTERNATIONAL MIGRATION POLICIES AND THEORIES |
2 | Course Code: | DGA5101 |
3 | Type of Course: | Compulsory |
4 | Level of Course: | Second Cycle |
5 | Year of Study: | 1 |
6 | Semester: | 1 |
7 | ECTS Credits Allocated: | 8 |
8 | Theoretical (hour/week): | 3 |
9 | Practice (hour/week) : | 0 |
10 | Laboratory (hour/week) : | 0 |
11 | Prerequisites: | None |
12 | Recommended optional programme components: | None |
13 | Language: | Turkish |
14 | Mode of Delivery: | Face to face |
15 | Course Coordinator: | Prof. Dr. Barış ÖZDAL |
16 | Course Lecturers: | yok |
17 | Contactinformation of the Course Coordinator: |
Mail: ozdalb@uludag.edu.tr Tel: 02242941165 Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Uluslararası İlişkiler Bölümü Siyasi Tarih Anabilim Dalı |
18 | Website: | |
19 | Objective of the Course: | S/he thoroughly knows the claims and frameworks of immigration theories. S/he presents original and scientific studies in her/his field of study. |
20 | Contribution of the Course to Professional Development | S/he understands and interprets the relationship of migration theories with theories in various disciplines, and s/he can make interdisciplinary and inter-theoretic connections for a specific subject of study. |
21 | Learning Outcomes: |
|
22 | Course Content: |
Week | Theoretical | Practical |
1 | Basic Concepts: Migration, International Migration Policies, International Migration Theories | |
2 | Reasons for Migration | |
3 | Types of Migration | |
4 | International Migration Policies | |
5 | Immigration Policies of the States of Origin | |
6 | Immigration Policies of Destination States | |
7 | Migration Policies of Transit States | |
8 | Evaluation of International Migration Theories | |
9 | Neo-Classical Macro Migration Theory | |
10 | Neo-Classical Micro Migration Theory | |
11 | The Double Labor Market Theory | |
12 | Network Theory | |
13 | Cumulative Causality Theory | |
14 | World Systems Theory |
23 | Textbooks, References and/or Other Materials: |
Barış Özdal, Uluslararası Göç ve Nüfus Hareketleri Bağlamında Türkiye, 2.Baskı, Bursa: Dora Yayınları, 2021. Barış Özdal, Esra Vardar, “Suriye’den Türkiye’ye Yönelik Göç Hareketlerinin Türkiye-Avrupa Birliği İlişkilerine Etkilerinin Analizi”, II. Uluslararası Göç ve Mülteci Kongresi, 2018, ss.107-127. Barış Özdal, “Alman Akademiyasının Türkiye - Yunanistan Nüfus Mübadelesi’ne Bakışı”, ed. Hacer Karabağ, Mübadele Göçmenleri ve Bursa, Bursa: Osmangazi Belediyesi Yayınları, 2019, ss.78-90 Deniz Özyakışır, Göç: Kuram ve Bölgesel Bir Uygulama, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2013 Göç Terimler Sözlüğü, No 18, İsviçre: IOM, 2009 Immanuel Wallerstein, Dünya-Sistemleri Analizi Bir Giriş, Çev: Ender Abadoğlu ve Nuri Ersoy, 3.Baskı, (İstanbul: BGST Yayınları, 2018 Immanuel Wallerstein, Modern Dünya Sistemi I Kapitalist Tarım ve 16. Yüzyıl’da Avrupa Dünya-Ekonomisinin Kökenleri, Çev: Latif Boyacı, 7.Baskı, İstanbul: Yarın Yayınları, 2015 Douglas S. Massey ve Diğerleri, “Uluslararası Göç Kuramlarının Bir Değerlendirilmesi”, Çev: Saniye Dedeoğlu ve Diğerleri, Göç Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 1, 2014 Earnst G. Ravenstein, “The Laws of Migration”, Wiley for the Royal Statistical Society, Journal of the Statistical Society of London, Vol. 48, No. 2 , Jun., 1885. EU İmmigration Portal, https://ec.europa.eu/immigration/content/glossary_en Deniz Şenol Sert, “Uluslararası Göç Yazınında Bütünleyici Bir Kurama Doğru”, ed. S. Gülfer Ihlamur-Öner ve N. Aslı Şirin Öner, Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar, 3. Baskı, İstanbul: İletişim Yayınları, 2016 Everett S. Lee, “A Theory of Migration”, Demography, Vol. 3, No. 1. (1966) Deniz Ela Özcan, “Çağdaş Göç Teorileri Üzerine Bir Değerlendirme”, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/299577 [e.t.20.12.2019] Jessica Hagen-Zanker, “Why Do People Migrate?”, A Review of the Theoretical Literature, MPRA Working Paper, No.28197, (2008 İbrahim Ethem Akyıldız, “Göç Teorilerinin Karşılaştırmalı Analizi“, Uludağ Journal of Economy and Society / B.U.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Volume 35, Issue 2, (2016 Nermin Abadan-Unat, Bitmeyen Göç, (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2002 |
24 | Assesment |
TERM LEARNING ACTIVITIES | NUMBER | PERCENT |
Midterm Exam | 0 | 0 |
Quiz | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 0 | 0 |
Final Exam | 100 | 100 |
Total | 100 | 100 |
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade | 0 | |
Contribution of Final Exam to Success Grade | 100 | |
Total | 100 | |
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course | written examination | |
Information | written examination |
25 | ECTS / WORK LOAD TABLE |
Activites | NUMBER | TIME [Hour] | Total WorkLoad [Hour] |
Theoretical | 14 | 3 | 42 |
Practicals/Labs | 0 | 0 | 0 |
Self Study and Preparation | 0 | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 0 | 0 | 0 |
Projects | 0 | 0 | 0 |
Field Studies | 0 | 0 | 0 |
Midtermexams | 0 | 0 | 0 |
Others | 0 | 0 | 0 |
Final Exams | 100 | 2 | 200 |
Total WorkLoad | 242 | ||
Total workload/ 30 hr | 8,07 | ||
ECTS Credit of the Course | 8 |
26 | CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LO: Learning Objectives | PQ: Program Qualifications |
Contribution Level: | 1 Very Low | 2 Low | 3 Medium | 4 High | 5 Very High |