Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TÜRKİYE TÜRKÇESİ III
1 Dersin Adı: TÜRKİYE TÜRKÇESİ III
2 Dersin Kodu: TDE2009
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. KERIME ÜSTÜNOVA
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Kerime Üstünova
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: E- Posta: ustunovak@yahoo.com
Tel: 0 224 294 18 14
Adres: Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü E Blok Kat: 2 Oda Nu: 117 P.K.: 16059 Görükle / Nilüfer / Bursa / TÜRKİYE
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Türkiye Türkçesinin biçim bilgisiyle ilgili yapı ve işleyiş özeliklerini kavratarak, adların sistem içinde kullanıma çıkışlarını göstererek öğrencilere dilini tanıma, anlama ve yorumlama işlevini kazandırmak
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Toplum kültürünün devamı konusunda dilin işlevini ve önemini kavrayacak.;
2 Türkiye Türkçesinin yapı özelliklerini öğrenecek.;
3 Türkçeyi başka dillerle karşılaştırma becerisi edinecek.;
4 Dilin sistem oluşunu benimseyerek hayata geçirecek.;
5 Türkçenin eklemeli yapısında eklerin rolünü, gücünü kavrayacak.;
6 Ad işletme eklerini tanıyarak dilin işleyişini öğrenecek.;
7 Ekleri bağlam içinde değerlendirmeyi öğrenecek.;
8 Eklerin anlamsız olmadığının, görev anlamları olduğunun farkına varacak.;
9 Birleşik eklerin mantığını çözecek.;
10 Türk dilinin zenginliğini ve gücünü algılayacak.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Türkiye Türkçesinin dünya dilleri arasındaki yeri, yapısı, başka dillerden ayrılmasını sağlayan yapısal özellikleri
2 Eklerin sınıflandırılması, türetme ekleri, işletme ekleri
3 Ad işletimi, ad işletme ekleri: adı ada bağlayan ekler, adı eyleme bağlayan ekler, ad işletme edatları
4 Adı ada bağlayan ekler: tamlanan durumu ekleri, tamlayan durumu ekleri
5 Özne durumu, özne olma koşulları, özne olan dilbirimleri ve özne olma yolları
6 Birincil özne durumu ekleri, ikincil özne durumu ekleri
7 Nesne durumu, nesne olma koşulları, nesne olan dilbirimleri ve nesne olma yolları
8 Birincil nesne durumu ekleri, ikincil nesne durumu ekleri / Ara sınav
9 Zarf tümleci durumu, zarf tümleci olma koşulları, zarf tümleci olan dilbirimleri ve zarf tümleci olma yolları
10 Ayrıntılı cümle çözümlemeleri
11 Ad işletme edatları (gibi, ait, kadar, için, göre, gayrı, başka, beri, böyle, dair, değin, dek, doğru, dolayı, evvel, geri, önce, sonra, ile karşı, öte, ötürü, özgü, rağmen, taraf)
12 Birleşik ekler, ek birleşmesinin mantığı, yapısal nitelikleri
13 Ad işletme eklerinin birleşik ekler içindeki yeri
14 Ulam ekleri: çokluk ulamı, grup ulamı, duygu ulamı, küçültme ulamı
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Doğan Aksan; Her Yönüyle Dil Genel Çizgileriyle Dilbilim I-II-III, TDK Yayınları Ankara, 1998.
Kerime Üstünova; Ad İşletimi, Kesit Yayınları, İstanbul, 2008.
Kerime Üstünova; Dil Bilgisi Sorunları, Kesit Yayınları, İstanbul, 2010.
Kerime Üstünova; Dil Yazıları, Akçağ Yayınları, Ankara, 2011.
Muharrem Ergin; Türk Dil Bilgisi, Bayrak Basım/Yayım/Tanıtım, İstanbul, 2002.
Oya Adalı; Türkiye Türkçesinde Biçimbirimler, TDK Yayınları, Ankara 1979.
Tahsin Banguoğlu; Türkçenin Grameri, TDK Yayınları, Ankara 2007.
Zeynep Korkmaz; Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi), TDK Yayınları, Ankara, 2003.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 50
Kısa Sınav 0 0
Ödev 3 0
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 5 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 3 2 6
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 20 20
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 28 28
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 2 2 1 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr