ihsankaratas@uludag.edu.tr , 0224 243 10 66-6041, B.U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
İslam Tarihiyle ilgili Osmanlıca yazılmış kaynakları tanıma, okuma ve çalışmalarında kullanabilme.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Osmanlıca yazılmış kaynakları tanıma, okuma ve çalışmalarında kullanabilme yeteneği kazanır.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Osmanlıca metinler üzerinden İslam öncesi Arapların genel özellikleri öğrenip İslam sonrası dönemle kıyaslayabilme. ;
2
Hz. Peygamber’in hayatını Osmanlıca yazılmış eserlerden okuyup kavrayabilme.;
3
Hilafet tartışmaları ve Hulefâ-y Raşidîn dönemi özelliklerini Osmanlıva metinlerden okuyup karşılaştırma yapabilme.;
4
Hz. Osman ve Hz. Ali dönemlerindeki iç karışıklıkları Osmanlıca metinler üzerinden değerlendirme ve tahlil yapabilme.;
5
Hilafetin Saltanata dönüşmesi konusunu Osmanlıca metinler üzerinden analiz edebilme.;
6
Emevilerin genel özelliklerini ve özellikle Mevali politikasını Osmanlıca metinler üzerinden kavrayıp değerlendirebilme.;
7
Abbasi ihtilalili ve Abbasilerin genel özelliklerini Osmanlıca metinler üzerinden kavrayıp analiz edebilme.;
8
Endülüs Emevileri, Fatimiler ve Memlüklüler dönemlerini Osmanlıca metinler üzerinden öğrenip değerlendirebilme.;
9
İslam Tarihinin genel konularını Osmanlıca metinler üzerinden takip edip değerlendirebilme.;
10
Osmanlıca yazılmış tarih kaynaklarını tanıma ve araştırmalarında etkin bir şekilde kullanabilme.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
İslam Öncesi Arapların genel özellikleri
2
Hz. Peygamber Dönemi (Mekke Devri genel özellikleri)
3
Hz. Peygamber Dönemi (Medine Devri genel özellikleri)
4
Hilafet Kavramı ve Halifelik ((Hilafetin Kureyşiliği, Gadir-i Hum ve Kırtas olayı)
5
Hz. Ebu Bekir Dönemi (Ridde olayları)
6
Hz. Ömer Dönemi (Kurumsallaşma ve fetihler)
7
Hz. Osman Dönemi (İç karışıklıklar)
8
Hz. Ali Dönemi (Cemel ve Sıffin Savaşları)
9
Emeviler Dönemi
10
Abbasiler Dönemi
11
Endülüs Emevileri Dönemi
12
Fatımiler Dönemi
13
Eyyubiler Dönemi
14
Memlüklüler Dönemi
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1- Mehmed Halid, Mufassal Tarihi-i İslam, İstanbul 1326. 2- Şehbenderzade Filibeli Ahmed Hilmi, Tarih-i İslam, Hükümet Matbaası, İstanbul 1326. 3- Cevdet Paşa, Kısas-ı Enbiya ve Tevarih-i Hulefa, Kanaat Matbaası, Dersaadet 1331. 4- Mahmud Esad, Tarih-i Dini İslam, Dersaadet 1315. 5- Gelibolulu Ali, Künhü’l-Ahbâr, İstanul 1285. 6- Abdülhamid Ziya Paşa, Tarih-i Endülüs, İstanbul 1276.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
100
Toplam
1
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
0
Finalin BAşarıya Oranı
100
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Klasik sınav
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
10
140
Ödevler
0
10
10
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
20
20
Toplam İş Yükü
212
Toplam İş Yükü / 30 saat
7,07
Dersin AKTS Kredisi
7
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU