1 | Dersin Adı: | SES SAĞLIĞI ve KORUNMASI |
2 | Dersin Kodu: | MUZ6124 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. GÜLNIHAL GÜL |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
U.Ü. Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı gulnihal@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin seslerini daha etkili bir biçimde kullanabilmelerini sağlamak, ses üretiminde rol alan sistemlerde yer alan organları tanımak, önemli ses rahatsızlıklarını bilmek, ses sağlığını korumaya yönelik alınabilecek önlemler hakkında bilgi sahibi olmak. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Bu ders sesini mesleki yaşantısında kullanacak bireylerin farkındalıklarını arttıracak, karşılaşacakları ses rahatsızlıklarının farkına varmalarına ve yaşayabilecekleri problemlerin çözümüne katkı sağlayacaktır. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Ses sağlığı ve korunması dersine giriş. Dersin tanımı, içeriği, işleniş biçimi, ölçme ve değerlendirme yöntemleri. Terimler ve kavramlar. | |
2 | Ses nedir? Sağlıklı bir sesin oluşabilmesi için gerekli şartlar nelerdir? | |
3 | Sağlıklı ses üretiminde doğru duruş ve doğru duruşun önemi. | |
4 | Vibratör sistemde yer alan organlar ve ses üretimindeki rollerini bilmenin ses sağlığına faydaları. | |
5 | Rezonans sistemde yer alan organlar ve kaliteli ses üretimindeki etkilerini bilmenin ses sağlığına faydaları. | |
6 | Artikülatör sistemde yer alan organlar ve ses üretimindeki yeri | |
7 | Sağlıklı ses üretiminde doğru artikülasyon nasıl gerçekleşir? | |
8 | Sağlıklı ses üretiminde doğru duruş ve doğru duruşun önemi. | |
9 | Ses üretiminde yer alan sistemler ve Nefes Sistemi. | |
10 | Doğru nefes nedir? Ses sağlığına faydaları nelerdir? | |
11 | Başlıca ses rahatsızlıkları nelerdir? | |
12 | Ses rahatsızlıklarından korunma yöntemleri. | |
13 | Ses sağlığını korumada ses fizyolojisinin önemi. | |
14 | Sesini profesyonel kullananlar için ses sağlığını koruma ve yapılması gerekenler. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Åhlander, V. L., García, D. P., Whitling, S., Rydell, R., & Löfqvist, A. (2014). Teachers' voice use in teaching environments: a field study using ambulatory phonation monitor. Journal of Voice, 28(6), 841-e5. Bele, I. V. (2008). The teacher's voice: vocal training. Scandinavian Journal of Educational Research,52(1), 41-57 DOİ: 10.1080/00313830701786594. De Jong F.I., Kooijman P.G., Thomas G, Huinck W.J., Graamans K, Schutte H.K. (2006). Epidemiology of voice problems in Dutch teachers. Folia Phoniatrica et Logopaedica, 58,186–198. Evren, G. F. (2006). Ses eğitimi yöntemlerinin ses hastalıklarının tedavisinde kullanımı. Url< http://www. pegem. net/akademi/kongrebildiri_detay. aspx. Gürhan, D. (2019). Ses Eğitimi ve Konuşma, Prozodı· (Bu¨ru¨n Bı·lı·mı·) ve Konus¸ma C¸alıs¸tayı. Türk Dil Kurumu Yayınları. HELVACI Ayhan, Şarkı Söyleme Eğitimi, Temel Konular ve Uygulamalar, Ekin Yayınevi, Bursa, 2012. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Açık uçlu yazılı sınav | |
Açıklama | Bu derste mutlak değerlendirme yapılmaktadır. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |