1 | Dersin Adı: | DÜNYA POLİTİKASINDA ORTADOĞU |
2 | Dersin Kodu: | ULI6105 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. TAYYAR ARI |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
E-mail: atayyar@uludag.edu.tr Tel: 02242941052 Address: Uludağ Üniversitesi İ.İ.B.F Uluslararası İlişkiler Bölümü |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Geçmişten bugüne önemi her geçen gün biraz daha artan Orta Doğu bölgesinin, mevcut dönemde uluslararası politikada nasıl yer bulduğunun analitik olarak incelenmesi amaçlanmaktadır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Orta Doğu’nun Dünya Politikasındaki Konumu: Stratejik, Ekonomik, Dinsel Boyutlar | |
2 | Soğuk Savaş Döneminde Orta Doğu’ya Yönelik Sovyet ve Amerikan Politikaları | |
3 | Filistin Sorununda Uluslararası Dinamiklerin Rolü | |
4 | Orta Doğu’da Silahlanma Girişimleri ve Olası Güvenlik Riskleri | |
5 | Büyük Orta Doğu Projesi ve Bölgesel Dinamiklere Etkisi | |
6 | Filistin İçi Dinamikler ve Barış Sürecinin Önündeki Engeller | |
7 | Bir Alt Sistem Olarak Basra Körfezi ve Orta Doğu Politikalarına Etkisi | |
8 | Arap-İsrail Savaşlarının Bölge İstikrarına Etkisi | |
9 | İran-Irak Savaşının Bölgesel ve Uluslararası Yansımaları | |
10 | 2003 Irak Müdahalesinin Bölge İstikrarına Etkisi | |
11 | Orta Doğu’da Sivil Toplum ve Demokrasi Pratikleri | |
12 | Orta Doğu’da Milliyetçilik ve Çatışmalara Etkisi | |
13 | Orta Doğu’da Asimetrik Tehditler ve Konvansiyonel Güçler | |
14 | Petrolün Orta Doğu Siyasetinin Belirlenmesindeki Rolü |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. TAYYAR ARI, GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE ORTA DOĞU: SİYASET, SAVAŞ VE DİPLOMASİ, 4. BASKI, BURSA: MKM YAYINLARI,2008. 2. TAYYAR ARI, YÜKSELEN GÜÇ: TÜRKİYE-ABD İLİŞKİLERİ VE ORTA DOĞU, BURSA: MKM YAYINLARI, 2010. 3. WILLIAM L. CLEVELAND, A HISTORY OF THE MODERN MIDDLE EAST, DENVER: WESTVIEW PRESS, 2000. 4. BERNARD LEWIS, THE ARABS IN HISTORY, NEW YORK: OXFORD UNIVERSITY PRESS, 2002. 5. BERNARD LEWIS, THE MIDDLE EAST: A BRIEF HISTORY OF THE LAST 2,000 YEARS, TOUCHSTONE BOOKS, 1997. 6. ALBERT HOURANI AND MALISE RUTHVEN, A HISTORY OF THE ARAB PEOPLES: SECOND EDITION. NEW YORK: WARNER, 1991. 7. ALBERT H. HOURANI (EDITOR), PHILLIP KHOURY (EDITOR), MARY WILSON (EDITOR). THE MODERN MIDDLE EAST, SECOND EDITION. NEW YORK: J.B. TAURIS, 2004. 8. RASHID KHALIDI, RESURRECTING EMPIRE: WESTERN FOOTPRINTS AND AMERICA’S PERILIOUS PATH IN THE MIDDLE EAST. BOSTON, MASS: BEACON PRESS, 2005. Yayınları, 2003. Tayyar Arı ve Veysel Ayhan, "Basra Körfezi Ülkelerinin Türkiye'nin Orta Doğu'daki Rolüne Bakışı", Orta Doğu Analiz, Sayı 23, Kasım 2010, ss. 7-17. (Veysel Ayhan ile birlikte) Tayyar Arı, Irak, İran, ABD ve Petrol, Güncellenmiş 2. Baskı, İstanbul: Alfa Yay., 2007. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödevler, Performanslar | 2 | 50 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ödevler, Performanslar | 2 | 10 | 20 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 96 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |