icanbol@hotmail.com - 0224 2941060 Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Uluslararası İlişkiler Bölümü 16059 Görükle-BURSA
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Öğrencilerin, gelişmişlik, azgelişmişlik ve üçüncü dünya kavramları; Üçüncü Dünya ve Azgelişmişlik teorileri; Gelişmekte olan ülkelerde Batılılaşma süreci; Avrupa Birliği’nin ve ABD’nin üçüncü dünyaya yönelik politikaları; üçüncü dünya ülkelerinin dış ilişkileri ve gelişmiş ülkelerden beklentileri; Soğuk Savaş sonrası dönemde gelişmekte olan ülkelerin durumu; D- 8 ve önemi hakkında bilgi edinmelerini sağlamak
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Azgelişmişliğin tanımı ve nedenlerini analiz edebilmesi;
2
Azgelişmişlik teorilerini dikkate alarak gelişmekte olan ülkeler hakkında düşünceler ileri sürebilmesi;
3
Gelişmekte olan ülkelerde Batılılaşma süreci hakkında düşünceler ileri sürebilmesi;
4
Avrupa Birliği’nin ve Amerika Birleşik Devletleri’nin üçüncü dünya ülkeleri ile olan ilişkilerini analiz edebilmesi;
5
Üçüncü Dünya ülkelerinin dış politikalarında başarısız olmalarının sebeplerini anlayabilmesi;
6
Üçüncü Dünya ülkelerinin sorunlarını analiz edebilmesi;
7
Üçüncü Dünya ülkelerindeki etnik çatışma alanları ve bölgesel / küresel çatışmalar hakkındaki tartışmalara katılabilmesi;
8
D- 8’in önemini anlayabilmesi;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Üçüncü Dünya ve gelişmekte olan ülke kavramı
2
Gelişmişlik ve azgelişmişliğin anlamı ve azgelişmişliğin nedenleri
3
Azgelişmişlik teorileri
4
Uluslararası sistemin tarihsel evrimi ve yeni aktörleri
5
Üçüncü Dünya’nın heterojenliği ve gelişmekte olan ülkelerde Batılılaşma süreci
6
Üçüncü Dünya’nın yeni ekonomik düzen talebi ve sonuçları
7
Avrupa Birliği’nin üçüncü dünya ülkeleri ile ilişkileri (Ara Sınav)
8
Amerika Birleşik Devletleri’nin Üçüncü Dünya ülkeleri ile ilişkileri
9
Gelişmekte olan ülkelerin gelişme sürecinin değerlendirmesi
10
Üçüncü Dünya ülkelerinde negatif dış politika faktörleri
11
Soğuk Savaş sonrası dönemde Üçüncü Dünya ülkeleri
12
Üçüncü Dünya ülkelerindeki etnik çatışma alanları
13
Gelişmekte olan ülkeler ve küresel ölçekte uyuşmazlık türleri
14
Bir gelişme ve işbirliği modeli olarak D- 8’ in önemi
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
İbrahim Canbolat, Gelismekte Olan Ülkeler, Küresel, Politik ve Ekonomik Çıkar İliskilerindeki Konumları, Bursa: Alfa Aktüel Yayınevi, 2013 Güncel okuma metinleri
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödevler, Performanslar
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
4
56
Ödevler, Performanslar
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
20
20
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
30
30
Toplam İş Yükü
148
Toplam İş Yükü / 30 saat
4,93
Dersin AKTS Kredisi
5
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU